Tissamaharama: National park Yala en National park - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu Tissamaharama: National park Yala en National park - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu

Tissamaharama: National park Yala en National park

Blijf op de hoogte en volg Hans en Tilly

12 Augustus 2012 | Sri Lanka, Negombo

Dag 18- Vanmorgen zoals gezegd in gestapt bij Stefan, Pren en hun 2 dochters . Onderweg nog de mooie Boeddhareliefs (17 meter hoog) van Buduruwagula bezocht, daarna door naar Tissamaharama. Wij worden om 13.00 keurig voor ons hotel afgezet, heel vlot en bovendien ook nog gezellig. We hebben de bovenverdieping van een huisje met groot balkon en uitzicht op het meer van Tissa. Aan de overkant zien we de Dagobe Van Tissa, die hoog boven het landschap uitsteekt. Het meer, dat direct voor ons ligt is bevolkt met waterbuffels en veel soorten vogels. We gaan op de fiets naar Tissa om water en fruit in te slaan voor morgen. We eten in het hotel, het ligt zo afgelegen dat een ritje in het donker er niet in zit. De kok, Sadat, komt 's middags met de menukaart waarvan wij mogen kiezen en dat wordt dan 's avonds voor ons gekookt. Hij maakt gezellig een praatje op ons balcon en stort bijna door het hekje heen, we schrikken ons naar. Dat is iets wat je in Sri Lanka veel ziet, de staat van onderhoud is niet altijd even goed. Na het eten genieten we van de prachtige sterrenhemel en van de vuurvliegjes.

Dag 19- Om 4.15 op voor onze eerste safari- doel: National Park Yala. Zodra de driver, Kaloea ons ziet, vertrekken we. Wij begrijpen de haast niet, hadden graag nog een kopje thee gehad. We racen, in het pikdonker, eerst over afvalt wegen maar al snel over hobbelige zandpaden richting het Nationaal Park. Daar aangekomen is Kaloea zeer met zichzelf ingenomen, wij mogen als derde het park in. Als we later waren geweest hadden we lang moeten wachten want voor we om 6 uur mogen vertrekken staat de hele parkeerplaats vol met jeeps die in volgorde van aankomst het park in mogen. Kaloea vertelt al dat hij het eerste stuk hard zal rijden om ons zo snel mogelijk in het hart van het park te krijgen voor alle jeeps daar zijn. Nou niets te veel gezegd, we stuiven het park door klappend van gat naar gat en dat valt niet mee als je achter in een open jeep zit. Maar onze ontberingen worden beloond want we zijn nog geen 20 minuten in het park of we zien een luipaard. Wat een prachtig beest, hij ligt spinnend in de opkomende zon niet ver van de weg. We hebben alle tijd om hem te bekijken en mooie foto's te maken (voor wie op de foto's wacht, helaas we krijgen ze niet geplaatst).Daarna veel waterbuffels, herten, zwijnen, apen en krokodillen gezien. Kaloea heeft er oog voor, ziet dingen die ons niet opvallen zoals bv. leguanen in een boom hangend maar ook een python. Wat een prachtig maar ook afschrikwekkend beest als je zo dichtbij bent. Ook zien we nog prachtige watervogels: Lepelaars, flaminco, ooievaars, ibis etc. Soms allemaal bij elkaar in één kleine waterplas. We krijgen een regenbui onderweg en moeten ons, omdat we de jeep niet uitmogen, door het raampje achter de bestuurder de cabine in te wringen. Dat is zeker geen charmant plaatje. Als het weer droog is rijden we naar een prachtige, idlysche plaats aan het strand. Net als wij denken dat er geen vrediger plekje bestaat vertelt de Kaloea dat hier twee cottages hebben gestaan die tijdens de tsunamie weggevaagd zijn. Dit park heeft over een gebied van een vierkante kilometer drie meter onder water gestaan, er zijn 76 mensen omgekomen. Staande op deze droomplek probeer je je een voorstelling te maken van de onvoorspelbaarheid van de natuur. Het is indrukwekkend.
's Middag bij een luxe hotel aan het zwembad gelegen, daar kan je als toerist gewoon een kaartje voor kopen. Lekkere ligbedden, dikke handdoeken en ook nog eens heerlijke (echte)koffie. In het meer zwemmen mag niet bij dit hotel, er schijnt weleens een krokodil langs te komen.

Dag 20- Rustige start van de dag met een lekker ontbijt en een fietstochtje langs het meer. Het is zaterdag en er zijn veel dagjes mensen aan het zwemmen, kennelijk hebben zij geen last van de krokodil. Langs het meer allemaal verkopers die verschillende eetbare dingen aanbieden zoals grote garnalen, kreeft, gebakken vis en natuurlijk allerlei soorten fruit. We lunchen op ons terras en de kok komt nog even, languit liggend aan onze voeten, zijn Engels oefenen. Wij kunnen hem niet altijd volgen, maar hij vond het een goed gesprek. Het hotel hier wordt gerund door vier mannen die de horeca nog niet helemaal in de vingers hebben, maar we hebben het gezellig en er wordt veel gelachen. Kaloea komt ons om 3 uur halen voor een jeeptocht door NP Bundala. De jeep is 50 jaar oud, hij rijdt en daar is alles mee gezegd. Van alle metertjes doet alleen de temperatuurmeter het nog! Het park is heel rustig en wordt alleen voor de vogels bezocht. Wij zijn de enige bezoekers. Wat een verschil met gisteren. Naast alle prachtige vogels die we zien, lepelaars, ooievaars, ibis, ijvogels, bijeneter etc. is het park ook landschappelijk heel mooi gelegen aan en lagune en aan zee. Ongerepte strand en hoge golven die tegen de rotsen beuken wat mooi is om te zien maar waar zwemmen levensgevaarlijk is. We zien nog een eenzame olifant en wat herten en gaan tevreden terug naar het hotel. Op de terugweg zien we de grote vleermuizen weer.

Dag 21- Met de bus naar Unawatuna, een ervaring! Op het busstation kijken we onze ogen uit, de jeep van gisteren is nog een jonkie! We zien een bus die volgens de bestuurder 70 jaar oud is (Leyland, gemaakt in India). We gaan met de semi de luxe bus, waar we met de koffers tussen ons in (Inge,dat was jou nooit gelukt )nog redelijk comfortabel zitten. Er wordt met ware doodsverachting gereden en we zijn blij dat we achterin zitten en niet alles zien. Rakelings voor tegenliggers weg is hier geen bijzonderheid. Er wordt alleen in grote plaatsen kort gestopt, verder kunnen wel passagiers in- en uitstappen maar dan wordt alleen vaart geminderd. Er springen dus min of meer mensen in en uit de rijdende bus. Gelukkig gaat het allemaal goed en zijn we in 3,5 uur in Unawatuna waar een medereiziger ons precies voor het hotel laat uitstappen. Alleen maar hardop zeggen waar je heen gaat en er is altijd wel iemand die je behulpzaam is! Een paar dagen strand om even bij te komen van onze rondreis.

• 13 Augustus 2012 - 18:53

Jaap De Groot:

Hans en Tilly,

wat een avontuur!!

jaap

• 13 Augustus 2012 - 19:11

Rita En Stan:

hoi hoi,

Rust lekker uit van alle indrukken en alvast een goede terug reis.
    Sprak op een verjaardag een man die zie dat als je Azië wilt leren kennen je eerst naar Sri Lanka moet gaan, kunnen jullie dit al bevestigen? Ervaren reizigers als jullie zijn?
    Deze man zat bij de koopvaardij en had veel gereisd. Jullie weten dat wij een lief neefje uit Sri Lanka hebben? Kapona en Quint willen nog een kindje daar vandaan. Jullie hadden toch ook een foster parent kind uit dit land? Ik hoor jullie niet over armoede of conflicten, de natuur speelt de hoofdrol.
    Gelukkig maar.

veel liefs stan en rita

• 13 Augustus 2012 - 21:17

Corrie:

Nog een paar deagen te gaan en dan alweer back home!
    ook jammer dat er geen leukemreidverslagen komen ,maar thuis zullen jullie er nog lang over praten.
    alvast een goede vlucht treug en geniet nog even van het unawatuna strand.
    Corrie