Sumatra en Bali - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu Sumatra en Bali - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu

Sumatra en Bali

Door: Hans en Tilly

Blijf op de hoogte en volg Hans en Tilly

05 Juli 2015 | Indonesië, Samosir

Eindelijk WIFI!! Met vertraging hier ons eerste verslag:
10-11 juli: Medan, Berestagie.
Na een vlot verlopen reis aangekomen in Medan waar we werden opgehaald door Aries onze gids voor Sumatra. Meteen maar aan de nasi gegaan, er zullen er nog velen volgen. De volgende ochtend werden we om half elf wakker, dus het eerste ontbijtbuffet al gemist. Aries stond al klaar en we zijn, na een korte toer door Medan meteen doorgegaan naar Berestagie. Vanwege de hoge ligging, het heerlijke klimaat en de geweldige fruitmarkt is het hier in het weekend meestal erg druk. Nu is het er stil en stoffig, twee dagen voor onze komst is een nabij gelegen vulkaan Sinabung uitgebarsten. Vanuit onze hotel (Jammer dat we het bordje op de deur " no guns, no doerian" niet mee konden nemen) hebben we prachtig zicht op deze vulkaan, die voortdurend stoomt. We passeren een paar opvangcentra voor mensen die in een straal van vijf kilometer rond de vulkaan wonen, zij mogen voorlopig nog niet naar huis.
Vroeg op voor een wandeling de Sibayak op, natuurlijk niet de vulkaan die actief is maar een ernaast. Na stevig stijgen komt eerst de lucht van zwavel je tegemoet daarna het sissende geluid van de stoom geisers. Het is een ervaring om aan de rand van de krater te staan.
12-15 juli- Ketambe
Een lange reis naar Ketambe, vooral voor Aries want als moslim vast hij i.v.m. Ramadan. Onderweg maakt hij zich steeds heel druk om dat wij wel genoeg eten, koopt ananassen voor ons, maakt ze schoon etc. Hij vertelt al rijdend over wat er allemaal wordt verbouwd en hoe het wordt verwerkt. Zo maken de moslims stroop van suikerriet, maar de christenen Arak. Belangrijkste exportproduct van Indonesië is palmolie en dat is duidelijk zichtbaar. Verder natuurlijk allerlei soorten fruit, je kunt het gewoon niet bedenken of het hangt hier aan de bomen. Onderweg drinken we koffie en zien op de TV een mix tussen The Voice en de Arabische slagerij van Jürgen Rayman. Het blijkt een competitie Koran zingen te zijn voor jongetjes van rond de 5/6 jaar. Het hele koffiehuis is aan de TV gekluisterd.
Ketambe ligt aan de rand van het regenwoud. We slapen in een Lodge; basic houten huisje met koude douche maar heerlijk riant bed. Vroeg in de ochtend trekken we met Johan, onze gids de jungle in. Johan is een echt natuur mens, maar dan wel een stevig rokende wat zijn conditie niet ten goede komt. Het tempo ligt dus precies op het juiste niveau. Er zijn geen echte paden, meer sporen en wij hebben na vijf minuten al geen idee meer van welke kant we zijn gekomen. Het is hier doodstil, alleen vogels en krakende bomen. Johan luistert, maakt lokkende geluidjes (soms met zijn telefoon) en breekt takken om dieren te lokken. Eerst zien we een groep Langstaart Makaken die vrolijk rondspringen en daarna een Oerang-Utan met jong en later nog twee volwassen Oerang-Utans. Een geweldig gezicht om die grote apen van boom naar boom te zien slingeren. Daar wordt je echt wel even stil van. Op de terugweg zoeken Johan en Hans gemstones. Hans heeft vast een goede fonds voor Johan gedaan want bij terugkomst in de Lodge krijgt Hans een knots van een ring van hem, zelfgemaakt! Volgens Aries helemaal hip en booming in Indonesië zo' n ring.
We weten waarom regenwoud regenwoud heet want vandaag staan we op met regen. Toch trekken we na een stevig ontbijt opnieuw de jungle in. Hadden we gisteren Johan, een easy goning vijftiger, vandaag gaan we opstap met Iful die ongeveer twintig jaar jonger is. Na twee uur wandelen, moeizaam door de gladheid en de grote hoogte verschillen komen we bij de Hotspring. Hier komen rivier en vulkaan bij elkaar, resultaat een warm stomend bad midden in de rivier. Natte kleren uit en anderhalf uur heerlijk liggen dobberen. Na de lunch, nasi in vetvrij papier, is de zon weer doorgebroken en stellen wij voor terug de korte route te nemen. Door de regen en daarna de zon neemt de vochtigheid enorm toe. Het water gutst van het hoofd, je bril beslaat voortdurend, een misstapje, vastgrijpen aan een tak die afbreekt en voor je het weet loopt Til niet meer achteraan maar ligt ze zes meter lager naast het pad. Gelukkig zonder ernstige gevolgen, alleen wat schrammen en van top tot tegen onder de modder. We worden beloond voor de korte route (die nog erg tegenviel, twee en half uur op en neer door de jungle) want onderweg zien we nog een Oerang-Utan moeder met kind en een indrukwekkend mannetje. Ze hangen hoog in de bomen en kijken vol interesse naar ons, je vraagt je af wie bekijkt wie? Iful doet het geluid van de Oerang-Utan na waarop het mannetje direct reageert. Onder de bloedvlekken van de bloedzuigers keren we heel voldaan maar bekaf op de Lodge terug. Tijd voor een koude Bintang!
16 en 17 juli- Tonggin
We vertrekken op weg naar Tongging, een authentiek dorpje aan de rand van het Tobameer waar we twee nachten zullen blijven. De route loopt door de bergen, de weg is slecht met veel kuilen en gaten maar ook met mooie vergezichten. Rond de middag wordt Aries gebeld door zijn vrouw, de bevalling is begonnen. Aries brengt ons naar onze overnachtingsplek en vertrekt naar Medan om haar bij te staan. Wij eten heerlijke gegrilde tilapia uit het meer en duiken vroeg ons bed in. De volgende dag overleggen we met Eelco, ons contact in Nederland die ook net in Tonggin is. We besluiten om met hem en Dadi, zijn gids een dag eerder dan gepland was mee te rijden naar Samosir. Onderweg zien we nog een mooie waterval en bezoeken we een Longhouse, een traditioneel Batak huis. Dadi weet veel van de geschiedenis van deze woonvorm, zo vertelt hij hoe de plaatselijke koning hier samenwoonde met zijn 24 vrouwen. Een druk bestaan voor 1man lijkt ons. Onderweg komen we bij toeval een ceremoniële bruiloft tegen en zijn getuigen van het moment suprême waar de bruidegom zingend afscheid neemt van zijn ouders en de bruid hem accepteert. We zijn allemaal helemaal ontroerd door de intensiteit van de gebeurtenis waarvan we getuigen mogen zijn. We kunnen prachtige foto's maken want iedereen is mooi aangekleed en wil graag voor ons poseren. Met de boot steken we van Parapat over naar Samosir, een half uurtje varen. Laat op de avond komt Dadi ons vertellen dat Aries vader is geworden van een gezonde zoon. Daar drinken we dan maar weer op!

• 06 Juli 2015 - 22:59

Atse:

We gaan jullie weer volgen hoor.
    Wanneer vertrekken jullie precies?
    Of zien we jullie nog voor het vertrek?

• 06 Juli 2015 - 23:02

Atse:

Sorry ik had de reisdetails nog niet gelezen.
    Dus weet nu wanneer jullie vertrekken.

• 11 Juli 2015 - 07:47

Corrie:

Goede reis naar dit prachtige land gehad?
    Nu eerst nog een beetje aclamatiseren en dan genieten!
    Kus

• 17 Juli 2015 - 09:13

Corrie:

Wat een geweldige ervaring moet dat in de jungle zijn geweest om deze prachtige oerang- utangs te zien! Dat is alvast binnen!
    Wel luxe hoor, zo,n privé gids en vervoer .
    Er zit alweer een week op maar denk dat jullie gevoel zal zijn dat je er al weken bent .
    Ik ben nu in Berlijn en verken de stad per fiets (zonder gids )en was dan ook hopeloos verdwaald om weer naar huis te komen..
    Geniet van al het moois en lekkers en dikke kus!
    Corrie

• 18 Juli 2015 - 13:43

Sarah:

Wat een avonturen allemaal! Til doe je wel voorzichtig :-). We kijken nu al uit naar de foto's. Het klinkt fantastisch! Veel plezier! Kus Alex, Sarah en Koosje!

• 18 Juli 2015 - 21:34

Hans En Nel:

Wat een belevenissen al in zo'n korte tijd!! Bijzonder hoor!
    Heel veel plezier nog. Groetjes, Hans en Nel

• 19 Juli 2015 - 12:23

Ellie:

Wat hebben jullie in een week al veel gedaan en gezien! Geen last (spierpijn o.i.d ) meer van je valpartij Tilly? Een heel mooie reis verder, geniet er van! Groetjes, Ellie

• 20 Juli 2015 - 23:05

Lieve Hans en Tilly,
    Eindelijk jullie site gevonden, ik dacht een emailtje te krijgen maar het blijkt dat ik mij eerst moet aanmelden. Dus dit maar gedaan zodat ik bij het volgende verslag autom. bericht krijg. Na de kleine lettertjes te hebben gelezen maken jullie weer veel mee. De fotos zullen we thuis wel weer bekijken geeft nix want lezen is ook leuk. Doe evengoed voorzichtig want nu was het maar 6 meter maar het kunnen zomaar 60 ook worden.
    Groetjes en tot het volgende verslag.

• 21 Juli 2015 - 10:14

Corrie:

He zwagertje, alweer een jaartje ouder!
    Van harte gefeliciteerd en het wordt vast wel weer een speciale dag om je verjaardag in het zwoele Indonesië te vieren.
    Ik ben benieuwd naar het volgende verslag en ervaringen van jullie .
    Liefs,
    Corrie

• 21 Juli 2015 - 10:38

Atse:

Hy Broertje en Zwager, van harte gefeliciteerd en neem een lekker biertje (als het daar mag) van ons.
    groetjes Atse en Gerda

• 21 Juli 2015 - 10:44

Nicole:

Hoi Hans en Tilly!!!!!!!!

Ten eerste uiteraard van harte gefeliciteerd met je verjaardag Hans (en Til uiteraard ook met je husband).
    Leuk verslag om te lezen het klinkt erg gaaf, kan niet wachten op de foto's :).

Nicole

• 21 Juli 2015 - 11:40

Ellie:

Hans, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    En Tilly natuurlijk ook gefeliciteerd met Hans zijn verjaardag.
    Geniet er van en veel plezier!

• 21 Juli 2015 - 21:03

Nel:

Hans, gefeliciteerd met je verjaardag! En Tilly natuurlijk ook!
    Groetjes, Hans en Nel

• 26 Juli 2015 - 17:29

Olga:

Hoi Hans en Tilly,
    Wat een leuke verhalen: Sumatra lijkt me fantastisch! Nog veel plezier daar.
    Hans nog gefeliciteerd! gr. Dirk en Olga