Dag 10 en 11 - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu Dag 10 en 11 - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu

Dag 10 en 11

Blijf op de hoogte en volg Hans en Tilly

03 Augustus 2012 | Sri Lanka, Negombo

Dag 10- Sigeriya, hoge rots midden in een vlak jungle landschap. Een bijzondere plek, waar een verbannen koningszoon (wegens vader moord) zijn paleis met zwembad en theater boven op deze enorme rots bouwde. De klim omhoog is zwaar en daarom vroeg vertrokken om de hitte voor te zijn. Aan de voet van de rots zijn de resten te zien van symetrisch aangelegde watertuinen, met ondergrondse waterstromen die baden vulden. Dit alles omgeven door een brede waterwal, slotgracht die om indringers tegen te houden vroeger was voorzien van krokodillen. Lopend tussen de overblijfselen van de tuinen krijg je toch een goed beeld hoe mooi en rijk het er hiermoet hebben uitgezien. We beginnen aan de klim over een wit marmeren trap, wit omdat dit in het licht van de maan goed zichtbaar bleef. Daarna over later gebouwde ijzeren trappen, de originele "trappen" zijn slechts voetstapjes die uitgehakt zijn en voor ons dus niet begaanbaar. Halverwege komen we de "wolkenmeisjes" tegen, prachtige muurschilderingen van mooie, rondborstige dames die tot hun middel in een wolk zweven. Ongelooflijk dat dit deels nog zo goed is behouden ondanks de invloeden van wind en zon. Natuurlijk is er in eerdere tijden al gerestaureerd, vaak naar het idee van die tijd. Zo zien we dat de tepels van sommige dames zijn verplaats, waardoor ze door slijtage nu twee tepels hebben. Zonde maar eigenlijk ook heel grappig om te zien. Op een nog hoger gelegen plateau zien we mensen zich hullen in een soort imker pakken. Op de top zijn namelijk grote nesten van, naar het schijnt nogal agressieve wespen. Samire, onze gids geeft instructies over wat te doen bij een mogelijke aanval (zorgen dat je niet in een groep mesne komt te staan, bij zichtbare wespen doodstil staan en zeker niet gaan slaan) en wij gaan verder zonder pak aan. Boven is het uitzicht overweldigend, wij begrijpen meteen waarom de koning deze plek heeft gekozen voor zijn verbanning, het is een echte straf! Je kijkt over het hele gebied wat we de afgelopen dagen hebben bezocht, rondom jungle afgewisseld met rijstvelden en meren. Prachtig uitzicht ook op de watertuinenen aan de voet van de rots. Op aanraden van Samire veerlaten we redelijk snel weer de top, hij vindt het te druk en dat maakt de wespen agressief. En dat blijkt, een aantal leden van een Nederlandse groep wordt gestoken, een iemand zelfs wel 10 keer. Op de weg naar Dambulla nog een batik en zijde demonstratie gezien. Daarna naar het edelstenenmuseum gegaan waar we het hele proces van delven tot bewerken hebben kunnen zien. Ongelooflijk hoe de mensen hier moeten werken, vooral ondergronds, om ons al dit moois te kunnen laten zien. het hotel blijkt een park met losse cabins te zijn, mooi rustig gelegen en een heerlijk zwembad. Daar vertoeven we de rest van de dag. Jammer dat aan het begin van de avond een bus Nederlandse gezinnen aankomt. Hoe het mogelijk is weten wij niet maar de idlysische sfeer verandert snel in een soort camping. Maar goed, morgen gaan wij weer richting Kandy.
Dag 11- Vandaag een stiekeme verlenging van onze luxe toer. Samire die ons in Dambula zou verlaten, blijkt door te rijden naar Colombo en zal ons tegen een kleine vergoeding afzetten in Kandy. Zijn baas mag dit niet weten dus de kreet "don't tell the company" valt regelmatig. Eerst gaan we nog naar de tempelgrotten van Dambula (stond ook al niet op het programma, dus "don't tell...). Grotten vol met boedhhabeelden in allerlei houdingen waaraan je de verschillende stadia in het verlichtingsproces kunt aflezen. Daarna nog een kruidentuin bekeken waar we uitleg krijgen over de medische mogelijkheden van de verschillende planten en ons de hoofd-, rug en armmassage goed laten bevallen. Natuurlijk willen ze ons voor elke mogelijke kwaal een middeltje aansmeren maar dat lijkt ons nou weer niet zo'n goed idee. Met een potje creme en een lotion voor algemeen gebruik verlaten we de tuinen.Op naar ons volgende guesthouse. De eigenaar heeft ons verkeerd geïnformeerd over de data van het Kandyfestival waardoor we dat jammer genoeg hebben gemist. We hebben al moeite het te vinden en bij aankomst bekruipt ons een onaangenaam gevoel. Hans vraagt Samire nog even mee naar binnen te gaan voor een kop thee voor hij verder reist naar Colombo. En dat was maar goed ook, want als wij de guesthouse eigenaar confronteren met het feit dat hij ons verkeerd heeft geïnformeerd en dat wij wat teleurgesteld zijn dat we de parde hebben gemist, onsteekt hij in woede. Wat wij wel niet denken, hij is geen domkop, hij maakt geen fouten etc. etc. Samire praat nog op hem in in het Singalees maar hij blijft boos en zegt dat wij hem diep hebben gekwetst. De blik in zijn ogen was zeer onaangenaam en wij laten de koffers meteen weer van de kamers halen en vertrekken. Later vertelt Samire dat de man gepensioneerd legercommandant was geweest en waarschijnlijk geen tegenspraak gewend was. Hij had al meteen gedacht "hier gaan ze toch niet blijven?' Behulpzaam als hij is gaat hij meteen opzoek naar een hotel voor ons, maar dat is moeilijk omdat het festival net is geëindigd. Dus rjden maar, en hier en daar kijken. We vinden een simpel guesthouse waar we zeer gastvrij worden ontvangen. Samire laat ons hier met een goed gevoel achter en we nemen afscheid. Wat een geweldig leuke, goed geïnformeerde en behulpzame gids, niet op de voorgrond en met de nodige humor. We hebben met hem geboft. Onderhand is het avond en de manager van het guesthouse zal ons de weg wijzen naar een goed restaurant. We springen in een tuktuk en gaan met hem op pad. Hij loodst ons een super ongezellig maar heel drukke tent in. Voor hij ons daar achterlaat spreekt hij met de ober, laat ons aan drie tafels plaats nemen om te kijken waar wij het beste zitten, regelt een tuktuk voor de terugweg en zegt dat we hiervoor beslist niet meer moeten betalen dan 300 roepies. Hebben wij nou echt zo'n hulpeloze indruk op hem gemaakt? Het eten is prima, en we komen weer helemaal bij. Op de terugweg naar onze kamer hebben we de vrolijkste en goedlachse tuktukdriver van heel Kandy. Na de slechte ervaring van vanmiddag is het goed te ervaren dat er ook lieve, gastvrije, behulpzame en vrolijke mensen zijn en gelukkig zijn die hier in Sri lanka ver in de meerderheid.

• 03 Augustus 2012 - 23:39

Ineke:

Wat een geweldige ervaringen. Zoals je het beschrijft lijkt het al heel aanlokkelijk, hoe is dat als je het werkelijk ziet. Wel spannend om bij zo'n raar guesthouse te komen, maar gelukkig goed aangevoeld. Geniet en ik zie jullie volgende verslag tegemoet. Veel groetjes Ineke

• 04 Augustus 2012 - 21:53

Ellie:

Heel vreemd, thuis lukte het niet een reactie te plaatsen maar nu in Oostenrijk lukt het wel!
    Wat hebben jullie in 11 dagen al veel beleefd! Heel leuk om te lezen. En dat jullie er ook nog bijna een fietsvakantie van maken... . "k Kijk al weer uit naar het volgende verslag!
    Groetjes, Ellie

• 05 Augustus 2012 - 22:11

Henk En Inge:

Blij dat jij een body guard mee hadden. Ik heb het niet zo op legercommendanten. Veel plezier!
    liefs Inge en Henk