Laatste dagen Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu Laatste dagen Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Hoi An

Door: Hans en Tilly

Blijf op de hoogte en volg Hans en Tilly

18 Juli 2008 | Vietnam, Hoi An

Lieve allemaal,
We beginnen weer aardig uitgerust te raken; het strand en de zee, het heerlijke hotel met zwembad en lieve mensen, lekker wat rond fietsen. Al met al een heerlijk relaxed verblijf hier in HoiAn. Zo Tilly is naar de kamer zodat ik nu de gelegenheid heb om wat nuances te plaatsen bij ons verblijf in Hoi An. De reden dat ze nu naar de kamer is, is dat ze plaats moet maken in de koffers voor alle kleding die we in Hoi An hebben gekocht. Hoi An heeft een gevaarlijke kant en dat zijn de schoenen- en kledingzaken. Je kunt hier werkelijk alles laten maken en na laten maken. Dat wordt dan ook uitgebreid gedaan. Het werkt als een virus, waar ook Tilly door is besmet. In het begin is het alleen kijken en vooruit toch maar iets bestellen en gepast, daarna slaat het virus toe. Een voorbeeld is dat we 2 dagen geleden 's avonds 8 uur terug kwamen in het hotel en Til zei dat ze nog even een fles water aan de overkant ging kopen. Ze bleef verdacht lang weg en ik begon me al zorgen te maken. Net toen ik tot actie wilde overgaan kwam te aan met kaartjes van een atelier die ze even had bezocht omdat de verkoopster van het water een zus had met een winkel naast haar die hele mooie kleding kon maken. Jullie begrijpen het al dat we daar gisteren " even " langs moesten omdat Til wilde kijken of zo'n klein zaakje ook goede jutkjes kon maken. We vertrokken met de opmerking: "Morgen om 4 uur zijn ze klaar, Tily" ( ze weten heel snel een vrienschappelijke band op te bouwen)Je ziet ze hier veel lopen,. de vrouwen voorop met zo'n vergenoegde blik in de ogen en daarachter de man met plasticzakken vol met kledingstukken. Hoewel ik ook mannen heb gesproken die broeken en pakken hebben laten maken. Zo dat ben ik kwijt. Ik alleen twee broeken :).
Gisteren hebben we een cooking class gevolgd. We moesten om 1 uur aanwezig zijn bij het restaurant waar we na een drankje om twee uur vertrokken?? We gingen eerst een rondje over de markt maken met een ongeinteresseerde gids die in rap Vietnamees/Engels vertelde waar de groente voor gebruikt werd enz. Vervolgens gingen we met 14 man/vrouw(Engels, Duits en Nederlands) in een boot de rivier op naar het kookcentrum. Onderweg lag onze gids te slapen, op het evaluatierapport kreeg ze van Til een 2 en van mij een 3 op een schaal van 1-10.Bij het kookcentrum aangekomen werden we onthaald door een soort Ali B chef kok. Hij was jongensachtig, snel met veel humor en was heel direct zonder aanzien van de persoon. Hij deed alles voor waarna wij het zelf moesten doen. Ik had het direct al fout gedaan bij hem toen we na de eerste sessie zelf achter ons fortuis het geleerde in praktijk moesten brengen. Ik gooide prompt bij de eerste handeling de saus in het verkeerde kommetje met bouillon wat me op een uibrander kwam te staan tot grote hilariteit van de overige deelnemers. Het was erg leuk, goed georganiseerd en daarna mochten we alles als een diner opeten. Terug met de boot over de rivier zagen we de simpelste manier van vissen, een groot vierkant net laten zakken en na een uur weer ophalen, vis eruit halen, net weer laten zakken enz.. Daarnaast zagen we nog allerlei andere vormen van visserij op garnalen en krab. Het eten deze week bestaat voornamelijk uit visgerechten, heerlijk. Vandaag nog even naar het strand en daa morgen naar Ho Chi Min City ( Saigon) Groetjes vanuit Hoi An.

PS. Zullen de laatste twee jurkjes ook goed passen, ik ben benieuwd.

Hans

• 18 Juli 2008 - 09:54

Peter,Yara,Ernestine:

Hoi Tilly en Hans,

Ja hoor we hebben jullie gevonden!
    Leuk jullie verhalen oven Hoi An en Hue te lezen. Zullen we dus ook een keer moeten gaan bezoeken, (met een extra koffer).
    Ook wij hebben het heerlijk. Na Hanoi nu in Singapore, dat is en blijft een heerlijke stad.
    Geniet verder, groetjes van ons drietjes!

• 18 Juli 2008 - 09:56

Nel:

Goh,Hans je hebt het zwaar zo te horen. Volgens mij ben je gewoon jaloers dat Tilly zoveel koopt!!!. Veel plezier nog tijdens de rest van de reis.
    groetjes, Hans en Nel

• 18 Juli 2008 - 13:48

Kyra:

Zolang ze geen whiskey aanbieden bij het kijken van kleren of opmeten, is er nog niets aan de hand.Bij ons was het niet iets anders. Sven, met een flinke slok op van de whiskey, bleef maar kopen. Overhemdje hier overhemdje daar. O, doe ook nog maar dat ruitje (-: Het houdt maar niet op. Ik heb ook nog wat rokjes in de kast hangen (die ik inmiddels niet meer pas...) Hoian is belevenis! Leuk om dit weer eens te horen. Heel veel plezier nog in Saigon. Kus Familie Kraakman

• 18 Juli 2008 - 15:32

Rita:

ja,ja, de economie draait op volle toeren in vietnam, dank zij de "hebberige'westerse toeristen. Menigeen komt terug met een trouwpak en/of jurk hebben wij al vernomen. Toch knap van die vietnamezen dat ze ook Til besmet hebben.Zal zeker aan de mooie stoffen liggen. "Jullie pakken aardig uit"", wij aardig in. Het huis wordt steeds chaotischer met al die ingepakte dozen, we kunnen niet wachten tot we hier wegkunnen, nog twee weken.."Veel koopplezier nog en hans sterkte met het dragen, tily natuurlijk ook.

• 18 Juli 2008 - 15:37

Alex En Sarah :

Hier weer eens een berichtje van ons. Blijkbaar is er iets mis gegaan en krijg ik geen melding meer als jullie een bericht plaatsen. Ik vond het de laatste dagen al zo stil. We hebben nu alles weer bijgelezen. Het klinkt echt hartstikke leuk. Zo'n kookworkshop lijkt ons ook wel wat. Hopelijk hebben jullie leuke ideetjes opgedaan zodat we kunnen proeven. Alex zegt: als het maar niet te pittig is. We hebben vandaag weer hard geklust en het gaat helemaal lekker!

Liefs