Ho Chi Minh Stad - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh Stad - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh Stad

Door: Hans en Tilly

Blijf op de hoogte en volg Hans en Tilly

20 Juli 2008 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Bijna waren we niet in Ho Chi Minh stad aangekomen. Op het e-ticket stonden alleen de roepnamen en nietde geboortenamen. De vriendelijke mevrouw achter de balie, hoogzwanger en dat was volgens ons ons geluk, zei dat Vietnamesen daar niets van snappen. Ze kunnen daar terecht heel moeilijk over doen maar het ging goed, en na beloofd te hebben hier de volgende keer goed op te letten mochten we toch door. Na een korte vlucht uit Danang kwamen we in een andere wereld; Saigon is een totaal andere stad dan Hanoi. Werelds, brede wegen, grote gebouwen, luxe winkels etc. Het weer valt erg mee, we hadden ons voorbereid op nog warmer, nog vochtiger maar dat is niet het geval. We hebben tot nu toe steeds ongeveer 34 tot 38 graden gehad, hier lijkt het iets minder (misschien 32) en minder vochtig. Hoewel we vanavond een enorme bui hebben gehad, de derde deze vakantie. Als het regent regent het ook zo hard dat de straten overlopen maar daarna is het gewoon weer even warm als daarvoor. Vandaag zijn we met de boot naar de Chi Cu tunnels geweest. Dit zijn de ondergrondse tunnels die de Vietcong hebben gegraven tijdens de oorlog met Amerika. Ongelooflijk hoe die mensen ondergronds geleefd hebben. Het gangenstelsel is 250 kilometer lang en beslaat 7 dorpen die met elkaar verbonden zijn. Ondergronds is er van alles; werkplaatsen, ziekenhuis, keukens etc. Mensen leefden helemaal ondergronds voor langere perioden. Wij mochten het ook nog even uitproberen in een aangepaste tunnel (breder gemaakt voor toeristen) maar wij zijn er meteen weer uitgegaan, vreselijk benauwend en aarde donker. Jammer was dat de gids alles nogal vanuit het Amerikaanse perspectief belichtte wat volgens ons een vertekend beeld gaf. Opvallend is trouwens wel dat je in heel Vietnam behoorlijk wat Amerikaanse oorlogsveteranen tegenkomt. Wij vragen ons wel af hoe de Vietnamese hierover denken, als je er naar vraagt krijg je ontwijkende antwoorden. Daarna weer met de boot terug over de Saigonriver die erg lijkt op een Amazone rivier, aan beiden kanten zeer weeldering begroeid en ook in het water ook veel drijvende planten. Vanavond hebben we ons met een fietstaxi naar de sjieke buurt laten brengen ( ze probeerden ons af te zetten, maar voet bij stuk gehouden over de vooraf afgesproken prijs) waar we een Vietnamees buffet hebben gegeten in een Hotel. Niet te geloven wat er allemaal stond: allerlei voorgerechten, soepen, hoofdgerechten met vlees,vis of kip, allerlei vlees en vis wat ter plekke op de BBQ ging, gefrituurde hapjes als kleine loempia's, garnalen, gebakken banaan, fruit enz. We hebben echt niet alles kunnen proeven ook al namen we van de gerechten maar een heel klein beetje. En dat alles inclusief een glas goede wijn voor 8 euro p.p. Ongelooflijk lekker was het. Nou morgen op naar de Mekongdelta, het weerbericht voorspelt niet veel goeds dus we zullen zien.

PS. Hoi Peter, Ernestien en Yara,
leuk dat jullie de site ook hebben gevonden. We hoorden van Eva dat Yara erg ziek was de laatste dag in Hanoi. Hopen dat jullie goed in Singapore zijn aangekomen en dat Yara weer is opgeknapt.

Groeten Hans en Tilly

• 20 Juli 2008 - 20:41

Inge En Henk:

hoi Tilly en Hans
    laten wij nu denken dat jullie geen tijd meer hebben voor een verslag. De hele week niets van jullie gehoord maar Henk heeft jullie weer weten op te sporen,en het blijkt dat jullie trouw jullie belevenissen door gemailt hadden. Wat is het weer een geweldige reis.Wat zien jullie weer veel, trouwens dat shoppen lijkt me ook wel wat.Nog een extra koffer gekocht of hadden jullie er aleen beetje rekening meegehouden?
    Veel liefs Inge en Henk

• 21 Juli 2008 - 03:11

Peter,Yara,Ernestine:

Hoi Tilly en Hans,
    Vietnam: hele belevenis he, wij hebben de dagen in Singapore gebruikt om alle enorme indrukken van Hanoi en het noorden te verwerken. Dat hadden we absoluut nodig. Deze Vietnamreis was voor ons geweldig! Topvakantie!

De dag voordat we vertrokken naar Singapore had Yara enorme koorts en ook pijn in armen en benen. We waren eigenlijk blij naar Singapore te vertrekken i.v.m. medische zorg (was bang voor malaria). De dag van vertrek veel paracetamol laten slikken, wetende dat als je erg ziek bent ze je echt niet mee laten gaan. De reis goed doorstaan maar in Singapore bleef de hoofdpijn, lamlendig voelen en pijn in armen en benen, dus na 2 dagen toch maar laten prikken op tropische ziekten: gelukkig negatief, nu is ze weer goed opgeknapt en gelukkig ook weer actief en ondernemend.
    De combinatie van enorme indrukken, vermoeidheid door elke dag flink actief te zijn en wellicht toch het eten zullen de oorzaak wel zijn geweest.
    Wij genieten hier verder en vliegen woensdagnacht weer naar Amsterdam.

Geniet verder van jullie topvakantie

groetjes van ons

• 21 Juli 2008 - 06:02

Atse En Gerda:

Beste Hans, Van Harte Gefeliciteerd met je 55e verjaardag en nog een fijne dag, maar als ik jullie verhalen lees is het iedere dag niet anders. We kijken uit naar jullie foto's.
    Groeten Atse&Gerda

• 21 Juli 2008 - 07:04

Sarah En Alex:

He Hans!

Gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er een leuke dag van.... gaat vast wel lukken daar. Wat betreft het weer valt het mij mee. Ik dacht dat jullie in het regenseizoen zaten. Hier is het weer niet veel soeps. Het regent vaak.

Liefs Alex en Sarah

• 21 Juli 2008 - 08:33

Ellie:

Hallo Hans en Tilly,
    Hans, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Als ik het zo lees zullen jullie wel ergens een heerlijk verjaardagsdiner kunnen eten.... . Een heel gezellige dag gewenst!
    Groetjes, Ellie

• 21 Juli 2008 - 09:13

Inge En Henk:

Hoi Hans
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Dit wordt ongetwijfeld weer een onvergetelijke dag!
    groetjes Inge en Henk

• 21 Juli 2008 - 10:59

Stan:

Zo jarige Job als ik je eet patroon zo bekijk vindt ik het niet zo gek dat die taxi driver iets meer geld wil hebben van jullie.
    Misschien moeten je het omdraaien en die kleine vietnamees in dat bakkie zetten (lekker afvallen en dan kun je ook lekker afdingen).
    Alle gekheid op een stokje gefeliciteerd met je verjaardag en geniet er nog maar van,voor je het weet mag je weer aan de bak.

Groeten Rita & Stan
    p.s.
    Wees voorzichtig als je besluit om taxi driver te worden.

• 21 Juli 2008 - 15:08

Nicole:

Hoi Hans en Til,
    Heppie bursdeej!!!!! van je collega vanuit een regenachtig Zaandam. Ik heb jullie kaart ontvangen. Wat een geweldige vakantie weer! Ik zie al uit naar je pps-je van de foto's. Heel veel fun en tot snel.

Nicole

• 21 Juli 2008 - 17:05

Nel:

Hans nog gefeliciteerd met je verjaardag. Jullie hebben vast ergens lekker gegeten. Veel plezier nog verder.
    Groetjes, Hans en Nel