Mekongdelta - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu Mekongdelta - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu

Mekongdelta

Door: Hans en Tilly

Blijf op de hoogte en volg Hans en Tilly

23 Juli 2008 | Vietnam, Mui Ne

De afgelopen dagen hebben we een trip gemaakt naar de Mekongdelta. Maandagochtend vertrokken we per bus naar Vinh Long in het hartje van de delta, daarna gingen we per boot naar Can Tho. We hebben uren gevaren over de gegantische Mekongrivier en allerlei kleine vertakkingen. op een punt was het zo ondiep dat onze boot er niet door kon met ons erin en werden we overgeheveld in roeiboten om dit stukje te overbruggen. We konden zo heel goed zien hoe de mensen daar op en met het water leefden. Er wordt in de rivier gewassen, gezwommen, afgewassen en zelfs tanden gepoetst maar ook gepoept en gepiest. Veel huizen hebben een wc die boven het water hangt dus het plompt er direct in. Toch wordt er gezegd dat het water heel schoon zou zijn, maar wij hebben zo onze bedenkingen. Zeker als je ook nog bedenkt dat er honderden boten met buitenboordmotor rondvaren. Onderweg hebben we natuurlijk weer geluncht, vis uit de rivier (matig, matig). Bij het restaurant werden Pytons in kooien gehouden als huisdier. Deze vangen ze jong in de vrije natuur en omdat ze ze met de hand voeden en grootbrengen zeggen ze dat ze ongevaarlijk zijn. Enkele heldhaftigen moesten met de slag om hun nek op de foto. Als verjaardagsgeschenk mocht Hans hem ook om zijn nek. De foto is gemaakt met telelens want ik durfde er niet eens bij in de buurt te komen. NBou ja, het leverde een mooi plaatje en een machogevoel van een 55-jarige op. De slang wordt hier trouwens heel belangrijk gevonden, staat symbool voor kracht en mannelijke potentie. Je ziet hier ook allemaal drankjes met slangen erin, dus een fles sterke drank met een hele slang of een ander eng dier (schorpioenen, grote kevers, vogels) erin.
Daarna weer verder met de boot, nog wat kleine fabriekjes bezocht van rijstwafels, rijstpop (zoals de chocopops) en rijstpapier. De volgende dag vroeg op en weer in de boot om naar de floating market te gaan in Can Tho. Hier komen de boeren en handelaren bij elkaar en wordt veel groente en fruit verhandeld. De boten varen kriskras door elkaar met in de mast het product gebonden wat ze verhandelen. Leuk om te zien al die boten vol ananassen. bananen, dragonfruits, meloenen en pompoenen, doerians en veel kool. De rest van de dag stelde het programma niet veel voor en hebben we wat rondgehangen in Can Tho. Bij de lunch heeft Hans slang gegeten, het leek op taaie kip, het was niet onsmakelijk.(Bij het eerder beschreven buffet heeft Hans ook nog een eendenei geprobeerd. Dit bleek echter een bevrucht ei te zijn, dus bij het pellen kwam een gekookt embryootje te voorschijn. Een delicatesse in Vietnam, maar dat ging Hans toch echt te ver) Na een lange bus tocht terug, met onderweg enorme stortbuien en hevig onweer kwamen we weer in Saigon aan.
Vanochtend om 4.45 op om de trein te halen naar Mui Ne. Een afstand van 200 km waar we 4 uur en 3 kwartier over hebben gedaan. In het hele treinstel waren wij de enige Europeanen, wat ons veel bekijks opleverde. Wij zijn een ochtendvullend programma geweest voor een gezin met onderandere een oma en drie kleinkinderen. Andersom hebben wij onze ogen uitgekeken en ons verbaasd over het eten wat er allemaal door heen gaat tijdens zo'n treinreis, dat beperkt zich echt niet tot een broodje kaas.
En nu zitten we in het Beach Resort. Direct aan het strand, groot zwembad en een fijne ruime kamer met balcon. De zee en het strand zijn prachtig, hoge golven. Dit deel van de kust staat dan ook bekend als surfgebied.
Ondanks de slechte berichten hebben we in de Mekongdelta nog erg mooi weer gehad, maaar hier is het duidelijk veel minder warm (graadje of 28). Wij vinden dat niet zo erg, want met een heerlijk windje en wat bewolking is het hier goed uit te houden. Sluiten we als echter Hollanders af: " Als het maar droog blijft......"

Bedankt voor alle goede wensen op mijn verjaardag,

Groeten Hans en Tilly

PS Peter, Ernestien en Yara,
Hopen dat de reis voorspoedig is verlopen en dat jullie goed thuis zijn gekomen. Mochten jullie na de vakantie nog interesse hebben in uitwisseling van foto's, ons mailadres is jkroes@wxs.nl

• 23 Juli 2008 - 15:59

Ellie:

Hallo Hans en Tilly,
    Wat weer een belevenissen zeg! Wat hebben jullie veel om aan terug te denken. Bedankt voor het leuke kaartje met volgepakte fiets. Ik hoef gelukkig niet met zo veel bagage te fietsen. Alvast een heel goede terugreis gewenst!
    Groetjes, Ellie

• 23 Juli 2008 - 19:27

Kyra:

Hi Hans stoere 55-jarige lefgozer, van harte nog met je verjaardag!!!! Wat een held ben je toch, slang eten (jakkie....ahhhh!). Veel plezier nog de laatste dagen in Vietnam.

• 23 Juli 2008 - 21:27

Tonny&Jaap:

Ook van ons nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag, Hans. Heel bijzonder in zo'n ver land.

Nog veel genieten samen.

Kus van Tonny & Jaap

• 24 Juli 2008 - 18:37

Rita:

Slang eten brrrrr, deed me denken aan mijn zwager die lekker aan de leguanensoep zat. Jullie gaan lekker uitgerust terug. Gister heeft Stan Aron op de vuilnisauto bij ons gezien, gelukkig hadden we flink ons best gedaan om hem te vullen, volgens Stan zag Aron er prima uit.
    een hele goede terugreis en tot gauw, groetjes Rita en Stan.