Byblos(Jbail), Tyres en Sidon - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu Byblos(Jbail), Tyres en Sidon - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu

Byblos(Jbail), Tyres en Sidon

Door: Hans en Tilly

Blijf op de hoogte en volg Hans en Tilly

24 December 2007 | Libanon, Beiroet

Gisteren een mooie tocht gemaakt met onze privebus. De chauffeur houdt zich aan de Libanese verkeersregels onder het motto: Mijn vader heeft mij een rijbewijs gegeven en de weg is van mij. Op een tweebaansweg met vier auto's naast elkaar, het kan echt. Het belangrijkste onderdeel van de auto lijkt hier wel de toeter. Byblos is het oudste visserplaatsje van Libanon, volgens zeggen zelfs de oudste handeldrijvende nederzetting in dit deel van de wereld (Rita de schelpen zijn gescoord). Fantastische opgravingen, die laag na laag de verschillende beschavingen en overheersingen blootleggen. En dat zijn er wat geweest. Niet verwonderlijk omdat dit het kruispunt is van de route van oost naar west, inclusief de kruisvaardersroute. Byblos is dus prachtig, veel te zien onder een strak blauwe lucht, uitzicht over zee en alles bij 20 graden. Daarna vertrokken naar de grotten van Jietre. Twee gigantische druipsteengrotten, een boven die je lopend kunt bezoeken en een ondergrot die je met een bootje in kan. De boven grotten waren heel mooi, hangende kristallen in allerlei vormen. We kunnen ons voorstellen dat mensen hier creatieve inspiratie opdoen, zo' n verscheidenheid aan vormen en kleuren. Niet te geloven dat dit een natuurlijk proces is. We stonden helemaal klaar voor de boottocht, hadden ons helemaal geinstaleerd maar waren met 4 minuten alweer terug. 's Avonds lekker gegeten in de studenten wijk, daarna vroeg naar bed.
Vandaag naar Tyres en Sidon geweest. De opgravingen bij Tyres zijn allemaal van de Romeinse tijd en het Forum Romanum in Rome is er klein bij (de Italianen schijnen ook erg jaloers te zijn). Heerlijk rond gelopen, mooie foto's gemaakt en genoten. Daarna aan zee koffie gedronken en fruit gekocht. De hele streek hier is een grote boomgaard met allerlei citrusvruchten en vooral bananen. Je merkt hier wel dat je dicht bij Israel bent; veel militairen, wegversperringen, prikkeldraad en UN-soldaten. Ook hier verloopt de heropbouw van het land voorspoedig ze hebben alleen een groot probleem nl. de electriciteit. Draden hangen uit alle ramen, van verdiepingen hoog en worden op straatniveau allemaal bij elkaar aan een paal geknoopt, je weet niet wat je ziet, hoe zo wire-less. Daarna naar Sidon waar we bij de lunch de waterpijp hebben gerookt. Alles wat op de kaart stond moest nog wel bij de omringende winkels worden gekocht, dus na de bestelling zag je de ober naar de broodjes winkel en de groenteboer gaan. Die vervolgens de bestelling bezorgde bij de ober, die het vervolgens uitserveerde. Plassen moest bij de visboer een paar huizen verder op, die belangstellend vroeg hoe het eten had gesmaakt. Dat noem ik nog eens samen werking. Verder in Sidon de Souks bezocht en de kerk waar Petrus en Paulus elkaar hebben ontmoet (zegt men). De Souks is geweldig, je kunt er alles kopen en de mensen zijn aardig.
Opvallend hier is dat Christenen en Moslims elkaars religie respecteren, zo zijn ook de winkels van christenen gesloten tijdens het grote vrijdaggebed en hebben de Moslims op zondag vrij. Kerst wordt dan ook door beiden gevierd, inclusief Kerstboom, straatverlichting en dansende kerstmanpoppen.
Morgen opweg naar de Baaltempels en Damascus, lieve groeten en een fijne Kerst,
Hans en Tilly

• 24 December 2007 - 17:05

Sarah En Alex :

Hello!

Zo te horen vermaken jullie je goed daar. Wij zijn vanmiddag nog even bij Aron op de thee geweest en we hebben meegedaan aan de veldslag in de supermarkt. Stress alom want er was van alles uitverkocht. Gelukkig hebben we heel wat lekkere dingetjes kunnen vinden zodat we Aron een echt kerstdiner kunnen voorschotelen. Ik ben benieuwd hoe jullie de kerstdagen gaan doorbrengen. In iedergeval een hele fijne kerst gewenst.

Kus Sarah en Alex

• 25 December 2007 - 10:58

Atse:

Zo te lezen zien jullie erg veel en maken ook leuke dingen mee zoals het eten in Sidon. Wat ik mij afvraag is die 4 minuten, duurt de boottrip altijd zo kort, of was er een andere reden?
    Vell plezier verder en lezen graag mee met de verdere belevenissen.

• 26 December 2007 - 10:35

Henk En Inge:

Leuk om zo jullie reis zo mee te beleven. Maakt een beetje jalours hoor. Op kerstavond met Corrie naar de kerk geweest. Henk moest zingen en gisteravond eerste kerstdag samen met Marije en haar nieuwe vriend kennisgemaakt en gegourmet. Was heel leuk. Kijken al weer uit naar jullie volgende verslag. Goede reis
    PS het kerstbrood was voortreffelijk