Via Het Soufgebergte en de Beekaa naar Damascus - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu Via Het Soufgebergte en de Beekaa naar Damascus - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu

Via Het Soufgebergte en de Beekaa naar Damascus

Door: Hans en Tilly

Blijf op de hoogte en volg Hans en Tilly

26 December 2007 | Syrië, Damascus

Gisterochtend vroeg op om naar Baalbek te vertrekken. De tocht ging door het Soufgebergte en de Beekaa vallei. Een hele mooie tocht. Het Soufgebergte is het gebied van de Druzen, mannen met pofbroeken en fez-achtige mutsen, vrouwen in het zwart met witte hoofdoeken. Moslims, maar met veel Christelijke componenten. Zo mogen zij wel alcohol drinken en varkensvlees eten. Onze gids Imaad is een Druz, een levensgenieter die zich daar prima in kan vinden. Helaas was het paleis van de Kalief gesloten (ook Christelijke invloed, het was eerste Kerstdag). Daarna door naar de Beekaa vallei, het gebied van de Hezbollah. De vallei is prachtig, een lappen deken van citrusfruit, aardbeien, druiven en andere landbouwgewassen. De vallei is omgeven door besneeuwde bergen! In het noorden van de Beekaa vallei ligt Baalbek. Hiet staan de overweldigende ruines van de Baaltempel, de Bachus en de Venus tempel. Het zijn de grootste overblijfselen uit de Romeinse tijd. Onvoorstelbaar hoe ze in die tijd zulke enorme blokken konden verplaatsen. De versieringen zijn prachtig en veel hiervan is bewaard gebleven. Je blijft fotograferen. Natuurlijk ook hier weer de gebruikelijke souvenier verkopers, opvallend was het grote aanbod van Hezbollah t-shirts en hoofddoeken.
Na een heerlijke lunch, echte Baalbek pasteitjes weer verder op weg naar Anjar. In Anjar de restanten gezien van een ommuurde Islamitische stad die maar 100 jaar bewoond is geweest. Daarna door naar de Syrische grens waar we afscheid moesten nemen van onze gidsen Imaad en Willemien. Na het geld wisselen en de nodige grens burocratie vertrokken we in een taxi naar Damascus. De taxi was minimaal 30 jaar oud, een opel omega, stuurversnelling, bank voor i.p.v. stoelen waar we met 6 man in gingen. Tijdens het rijden kon je de bodemplaten over elkaar voelen schuiven, meters deden het geen van allen maar hij kon wel heel hard. In Syrie hebben ze sinds kort strepen op de weg en volgens ons was aan de chaufeur nog niet helemaal duidelijk hoe dat werkte. Bijna de hele weg heeft hij met de streep midden tussen de wielen gereden, ook als het verkeer druk was en ons links en rechts inhaalde. In Damascus in een hotel met een sterretje minder, maar het bed is goed. Gegeten in de grot van Ali Baba en daarna naar bed.
Vanochend om 5 uur gewekt door de oproep voor het ochtend gebed, het hotel ligt tussen twee minaretten in. Tijdens het ontbijt kennis gemaakt met de rest van de groep. Het ontbijt werd geserveerd op het dakterras, heel leuk maar koud. De temperatuur is nu echt aan het zakken en ook wij hebben de winterjassen nu aan. De oude stad bezocht met prachtige, levendige souks (alles te koop) en de grootste Moskee van Damascus. In tegestelling tot Libanon zie je hier wel veel vrouwen helemaal gesluierd, behalve in het Christelijk deel van de stad waar de vrouwen bijna uitdagend westers gekleed zijn. De hele middag verder heerlijk slenterend door de stad en de souks doorgebracht. Helaas weer verdwaald, het valt niet mee als de namen in het Arabisch op de bordjes staan maar niet op de kaart. Ook mensen die je vraagt kunnen je niet aanwijzen waar je bent, lastig maar het went. Oh, ja overal hangen portretten van Assaad, de Syrische leider. We hadden vanaf het begin een gevoel van herkennig. Na nog eens goed gekeken te hebben weten we het, Sven Kraakman kan perfect als stand-in fungeren. Alleen een snor en zwart haar en niemand ziet het verschil. Vanavond weer lekker uit eten, want dat kan hier heel goed maar een lekkere borrel erbij is erg moeilijk te vinden. Het is onderhand 6 uur, stikdonker en koud... dus tijd om de wijn uit de Beekaa vallei open te trekken.
Bedankt voor alle leuke reakties, veel liefs Hans en Tilly.

• 26 December 2007 - 22:06

Atse En Gerda:

Zo te lezen zijn jullie inderdaad in een andere wereld terecht gekomen. Hebben jullie ook de 7 rovers gezien in de grot :)?
    En hoe is de groep?
    Met genoegen lezen we de verhalen en kijken uit naar de volgende.
    Groet Atse en Gerda

• 27 December 2007 - 13:19

Rita En Stan:

Poehh, het klinkt allemaal fantastisch, maar jullie zijn dan ook in het gebied waar de beschaving, (de oudete steden van de wereld) is ontstaan. Gelukkig voelen jullie je veilig en geweldig dat jullie de schelpen hebben!!! Het lijkt mij geweldig om die prachtige tempels (restanten) te zien. Het is echt plus, plus hé, mooie natuur en cultuur!!
    fijn om te lezen dat daar de mensen elkaars geloven respecteren, dat moet toch een voorbeeld zijn voor anderen. Voor de rest zijn wij gewoon aan het poetsen en wassen etc. hele lieve groeten Stan en Rita

• 27 December 2007 - 16:00

Aron:

leuke stukje ben en ben blij om te horen dat jullie het naar jullie zin hebben en genieten.
    kus aron

• 27 December 2007 - 17:06

Ellie:

Hallo Hans en Tilly,
    Wat zien en beleven jullie veel in korte tijd. Heel leuk om dat allemaal te lezen. 'k Kijk al weer uit naar het volgende verhaal.
    Groetjes, Ellie

• 27 December 2007 - 18:42

Henk En Inge:

Leuk voor Rita dat jullie de `schelpen `hebben. Ik moet hierbij denken aan Corrie!! en voor Sven is nog een nieuwe toekomst weggelegd lees ik. Fijne voortzetting van jullie reis

• 28 December 2007 - 12:21

Kyra:

Wat een leuke reisverslagen zeg! Leuk dat jullie tot in de details het beschreven. Enne.... Sven snabbelt inderdaad af en toe wat bij als moslim (-: Veel plezier en alvast een goed nieuwjaar!