Via Kingshighway naar de verborgen stad - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu Via Kingshighway naar de verborgen stad - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu

Via Kingshighway naar de verborgen stad

Door: Hans en Tilly

Blijf op de hoogte en volg Hans en Tilly

04 Januari 2008 | Jordanië, Petra

Hallo allemaal,
Bedankt voor alle bezorgde reacties, Hans is langzaam aan weer in de running. Gisteren hadden we gelukkig een reisdag dus dat kwam goed uit. We zijn via de Kingshighway van Amman naar Petra gereden. Prachtige uitzichten over maanachtig landschap, woestijn maar dan met bergen. Onderweg hebben we de berg Hebron bezocht, volgens zeggen zag Mozes vanaf deze berg het beloofde land. Er staat nu een gedenkteken en een oude kloosterkerk. Daarna door gereden naar de Madaba waar in een byzantijnse kerk de mozaikmap te zien was. Dit is een landkaart van de middellandse zee tot Saoedi Arabie en van Egypte tot Syrie, helemaal van mozaik gelegd. Hoe het mogelijk is dat mensen in het jaar 500 NC dit op schaal hebben kunnen leggen is ongelooflijk knap. Daarna nog naar Kerak, een kruisvaardersburcht maar toen zijn wij afgehaakt en richting cafe gegaan voor een heerlijk glas verse sinaasappelsap. (Sarah de sapjes zijn hier zeker zo lekker als in Brasil). Bij aankomst in Petra was het al donker, dus vanmorgen half zes op zodat we de hele dag in Petra konden zijn. Om in Petra te komen moet je door een nauwe kloof van roze, rode steen van ongeveer 1.2 km. Je ziet alleen een strook lucht boven je, de kloof is ongeveer 6 tot 2 meter breed. Als je uit de kloof komt geloof je je ogen niet, een tempelfront uitgehakt in de rotsen, ongeveer 50 meter hoog en breed. Kolossaal en imponerend. Daarna loop je verder de mozesvallei in, waar Mozes met de staf op de rots sloeg om zijn volk water te geven (zegt men). Links en rechts zie je uitgehakte graftombes, tempelfronten enz. Daarna door naar het hoog gelegen Klooster. Omdat Hans zich nog erg slap voelt zijn we per ezel gegaan. Een hele ervaring maar een positieve, de ezel is hoog in aanzien gestegen bij ons. We gingen 30 minuten steil omhoog, over een smal en stenig pad met trappen. Geen misstap, zelf niet na dat bij Til nog de bagage van een oud vrouwtje werd opgeladen. Eenmaal boven een prachtig uitzicht en ook hier weer een tempelfront van enorme afmeting. Alles wat je hier ziet is rose, rood, geel soms ook blauw. De natuur op zijn heftigst. Petra ligt in een kloof en alles is ingesleten door wind en zand erosie. Met een strak blauwe lucht en een stralende zon (wel koud) prachtig om te zien. Til is nog omhoog geklommen naar de grote offerplaats, met hakblok met bloed afvoer en barbeque toch ook indrukwekkend om te zien. Hans heeft dit maar niet gedaan, de tocht steil naar boven (ongeveer 45 minuten) was nog een beetje te veel van het goede. Na alle arabische maaltijd vanvond gesmuld van een onvervalste pizza. Morgen gaan we de woestijn in, per kameel of landrover, we zullen zien.
Liefs Hans en Tilly

• 05 Januari 2008 - 09:15

Atse:

Zou het voor het fileprobleem in nederland niet een oplossing zijn om ook per ezel naar het werk te gaan?
    Bedankt voor de kaart is 4 jan aangekomen.
    Goed te lezen dat Hans weer opknapt.

groet Atse en Gerda

• 05 Januari 2008 - 18:31

Pa, Ma Kroes:

Groeten en een veilige terugkeer
    En gelukkig 2008

• 05 Januari 2008 - 18:31

Nicky:

Bedankt voor de kaart en het geld voor mijn verjaardag, Fijne dagen en goede terugreis :)

• 05 Januari 2008 - 18:46

Kyra:

Heeft die aangesmeerde sandwich toch haar tol geeisd bij Hans (-:. Hoop dat je weer snel beter bent. En nog bedankt voor het kaartje met de postzegel. Vind Sven toch (in het echt) knapper hoor!
    Tot volgende week en lieve groetjes
    Kyra

• 05 Januari 2008 - 20:08

Ellie:

Hallo Hans en Tilly,
    Fijn dat Hans zich al wel weer wat beter voelt. Nog even genieten en dan zit de reis er al weer op. Alvast een heel goede terugreis gewenst!
    Groetjes, Ellie

• 06 Januari 2008 - 12:33

Corrie :

zie mijn bericht onder het kopje nogmaals damascus.