Van Nazareth naar Cana - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu Van Nazareth naar Cana - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu

Van Nazareth naar Cana

Door: Hans en Tilly

Blijf op de hoogte en volg Hans en Tilly

06 Mei 2010 | Israel, Jeruzalem

Vroeg uit de veren en om 7 uur al aan het ontbijt. Mooi weer, 25 graden met een prachtige blauwe lucht. Amper Nazareth uit en al een teken gemist waardoor we al direct een omweg van anderhalf uur hebben gemaakt. De natuur is nog niet overweldigend, het afval des te meer. We zien van alles langs de weg, van wasmachines en kleding tot kadavers van koeien en schapen. Bij een temperatuurtje dat gestaag oploopt kun je je de lucht wel voorstellen. Eenmaal weer op het juiste pad komen we door mooie olijfboongaarden en groene velden. Veel planten en bomen bloeien uitbundig. We komen bij het nationaal park Zippori aan rond het middaguur. Hier zijn opgravingen te zien uit de Romeinse tijd. Vooral de mozaïken zijn prachtig. We ontdekken dat Leonardi da Vinci zijn Mona Lisa heeft nagetekend! Hier ligt een prachtige afbeelding van een vrouw in mozaïk, gemaakt lang voor de ML van da Vinci, die je net als die van hem aanblijft kijken, vanuit welke hoek je ook kijkt. We zien de karresporen in de stenen wegen en worden verrast door opvliegende ooievaars. Om half drie vertrekken we richting Cana via Mas'had, de geboorteplaats van Jona. Hoe dichter we Mas'had naderen hoe meer vuilnis we zien. We beginnen langzaam door te krijgen wat er wordt bedoeld met dirt-road. Het lijkt hier normaal te zijn om het vuilnis te dumpen op de paden rond het dorp waardoor je elke plaats verlaat en binnen komt via een vuilnisbelt. In Cana worden we hartelijk ontvangen in The Cana Wedding Inn, de kamers simpel maar OK. We bekijken nog even de kerk die volgens overlevering is gebouwd op de plek waar Jezus water in wijn veranderde. Heel veel pelgrims hier. In de tuin van nog lekker een biertje/wijntje gedronken waarna we aan tafl konden voor een maaltijd die door de gastvrouw was bereid. Heerlijk gegeten, alleen Henk heeft wat moeite met alle groenten die ze hier serveren,(te gezond).

Van Cana naar Kibbutz Lavi
Na een nacht waarin alle geloofsrichtingen om het hards om aandacht vroegen (Imaam om 4 uur, Carriljon om 6 uur) weer op pad.
Een prachtige tocht met veel ver gezichten met mooie dorpen op toppen van heuvels met daar tussen olijfboomgaarden. De mensen zijn bijzonder aardig en behulpzaam. Na zes uur lopen bereiken we de kibbutz. Net daar buiten komt een grote groep ooievaars over. In het hotel een lekker koud biertje en sapje gedronken. We waren er aan toe. De Kibbutz is orthodox joods en hier gelden strenge regels. Aparte uren voor vrouwen en mannen om te zwemmen, maar tussen 17-19 uur mogn we gelukkig samen te water. We verwachten een koosjer maal, maar weten niet zo goed wat we daarvan moeten verwachten. Morgen de zwaarste etappe naar de Arbelrots en door de Arbel vallei.
Overigens is het water
uit Cana onderweg niet in wijn veranderd, helaas. We melden ons weer.

Groeten,
Inge, Henk, Hans en Tilly

• 06 Mei 2010 - 17:13

Hans En Nel:

Nou, dat zal ook niet meevallen, meteen 1,5 uur omlopen en dat met die warmte, of hebben jullie daar niet zo'n last van?
    De nachtrust schiet er kennelijk ook een beetje bij in, terwijl je die wel kunt gebruiken! Veel wandelplezier verder.

• 06 Mei 2010 - 20:02

@tse En Gerd@:

Hadden jullie al zo vroeg de wijn op dat jullie de weg al kwijt waren ;)?
    Dan is het maar gelukkig dat het water water is gebleven!
    Veel wandelplezier.