Jeruzalem - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu Jeruzalem - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu

Jeruzalem

Door: Hans en Tilly

Blijf op de hoogte en volg Hans en Tilly

11 Mei 2010 | Israel, Tel Aviv

Na een busreis van 3 uur zijn we aangkomen in Jeruzalem. Het hotel ligt dicht bij de oude stad en in de uitgaanswijk, lekker centraal dus. We zijn meteen de oude stad gaan verkennen die vooral Arabisch aandoet. Eigenlijk is het één grote soek, maar anders dan in andere Arabische steden is deze schoon en ordelijk. De koopwaar is uitsluitend gericht op toeristen en vaak van religieuze aard. De toeristen zijn vooral christenen vanuit de hele wereld en van het "verheven" soort.
Hans begint meteen enthousiast te onderhandelen over een sjaal, laat zich omtoveren in Jasser Arafat en maakt vrienden met een Armenische zilversmit maar wordt natuurlijk afgezet. Ondanks de strenge bewaking, veel gewapende militairen en politie, is de sfeer ontspannen.Het is erg heet en dus besluiten we lekker wat te drinken op een terras dicht bij het hotel waar we maar meteen blijven hangen voor het eten. In deze straat zijn veel winkeltjes met sieraden, kunst etc. Leuk om even te snuffelen.

De volgende ochtend starten we bij de jaffapoort waar we de stadsmuur op gaan. We hebben een mooi uitzicht over de oude stad en de olijfberg. Het doet aan Rome denken met al zijn torens en koepels maar nu met minaretten en torens.We volgen de muur tot aan klaagmuur op de Tempelberg. Op het plein is het een drukte van belang waarna de vrouwen en de mannen gescheiden worden. Aan de mannen kant werd door veel jongens, omringd door vader, ooms etc. Bar Mitswa gevierd. Onder het zingen van liederen werd een bijbelrol in een zilveren omhulsel uit een kast gehaald die naar het plein werd gedragen waar een rondje voor de klaagmuur werd gelopen. Daarna moest de jongen voorlezen uit de tora onder luid gejoel van de vrouwen die, achter het hek alles volgde en snoep gooiden. Ook Inge en Tilly moesten, zeer tot hum verdriet achter het hek blijven, terwijl Hans en Henk dit allemaal van dichtbij mochten bekijken. het gebeuren rond de klaagmuur was erg indrukwekkend. Veel Orthodoxe Joden in zwarte pakken met gekrulde bakkebaarden en hoge hoeden.De Al-Aqsa moskee konden we niet bezoeken, deze is alleen toegankelijk voor moslims. Ook de rotskoepel, met zijn prachtige koperene koepel is alleen toegankelijk voor moslims. Daarna de Via Dolorosa, de lijdesnweg van Jezus gevolgd. De 14 staties zijn hierop gemarkeerd. Tot slot naar de kerk van het Heilig graf, de heiligste plaats van het Christendom. Volgens overlevering gebouwd op de Golgotha, de plaats waar Jezus stierf. Een bizarre kerk met allemaal kapellen, grafkamers en nissen waardoor het geheel meer als een doolhof overkomt dan als een kerk. Van allerlei geestelijken lopen hier met het wierookvat te zwaaien en jutten de bezoekers op die te lang een heilige steen blijven kussen. Van elke bijbelse figuur is in Jeruzalem wel een tombe of schrein te vinden. Drie wereld godsdiensten komen hier echt samen: Jodendom, Christendom en Islam.
Het was een warme en vermoeiende dag die eindigt in een hete zandstorm. waardoor heel Jeruzalem opeens in is stof gehuld.
Morgen splitsen onze wegen voor een paar dagen. Inge en Henk reizen naar de Dode zee en Masada, wij vertrekken naar Tel Aviv.

Groeten en liefs!

• 11 Mei 2010 - 13:04

Sarah:

Hoi hoi! Hans het staat je wel hoor. Vergeten jullie niet om uit te rusten? Heel veel plezier nog. Met Harry gaat het prima.