13 - 17 juli 2013 Cancun-Holbox - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu 13 - 17 juli 2013 Cancun-Holbox - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu

13 - 17 juli 2013 Cancun-Holbox

Blijf op de hoogte en volg Hans en Tilly

18 Juli 2013 | Mexico, Cancún

De reis viel dit keer erg mee, wij waren er in elk geval een dag eerder dan de koffers. Dus met enig oponthoud op weg van Cancun, waar we een nachtje hebben geslapen naar Holbox. Holbox is een eiland boven Cancun, in de golf van Mexico. Alleen te bereiken per veerboot voor voetgangers en brommers of met kleine motorbootjes. Bij aankomst valt ons direct op, er rijden hier dan wel geen auto’s maar wel golfwagentjes en best veel ook nog. Ze worden gebruikt door de locals en als Taxi, maar je kunt ze ook huren. Iedereen rijdt er dus in, van kinderen tot bejaarden en de regels zijn niet echt duidelijk. De wegen en straten zijn allemaal van zand en door de regen die hier is gevallen voor onze komst is het allemaal erg modderig. Holbox is klein, heeft maar een dorp en er is niet veel te doen. En dat is nu juist de charme van dit eilandje….zon, prachtige witte stranden, een mooie blauwe zee en lekker eten en drinken. De sfeer is dan ook heel relaxed, veel backpackers en oudere hippies. Een prima plek dus om te onthaasten en om aan de temperatuur en het tempo van Mexico te wennen. En dat doen we dan ook de eerste dagen; lekker luieren op het strand, wandelingetje langs het water, koffie drinken in het dorpje enz. We hebben een simpel hotel zonder ontbijt maar dat kan hier zo heerlijk aan het strand, met vers geperst sap of schoongemaakt fruit van wat er die dag beschikbaar is. We genieten! Natuurlijk zijn we niet alleen voor de rust gekomen, er is hier namelijk iets mogelijk wat bijna nergens anders kan en dat is …zwemmen met walvishaaien. Hans is gek op varen….er is dus enige overreding nodig om hem zover te krijgen maar we zijn gegaan! Om 7 uur in de ochtend schepen we in met 10 personen op een open bootje. Het lijkt wat klein voor een trip de oceaan op maar er zijn twee motoren en voldoende zwemvesten die we overigens meteen aan moeten. We varen ongeveer 2,5 uur bij prachtig weer (geen wind, veel zon) en komen onderweg wat dolfijnen tegen en vliegende vissen. Dan doemt in de verte, midden op open zee een soort file van boten op. Daar moeten we zijn en al snel zien we de vinnen van de enorme vissen boven het water uit steken. Onze gids, een man van rond de 70, getaand bruin en sterk gespierd, zal steeds met twee van ons het water in gaan om bij de walvishaaien te zwemmen. We maken ons klaar met flippers, duikbril en zwemvest en wachten op ons beurt. Eenmaal in het water bof ik want voor ik het weet zwem ik zij aan zij met een walvishaai van ongeveer 10 meter lang en 2 meter breed. Prachtig bruin, witte stippen op de rug en een lichte buik. Naast haar zwemt haar jong!!!! Zo dichtbij dat ik haar zou kunnen aanraken en ik moet oppassen dat ze mij niet met haar staart raakt. Ik ben nog niet van de blijdschap bekomen of de gids wijst mij een rog, prachtig zwevend door het water. Al deze dieren leven van plankton, wij zijn dus voor hen geen voedselbron…gelukkig maar want de bek van die walvishaai is erg groot. Nu gaat Hans te water, hij heeft het erg druk met zijn snorkel, krijgt meer water binnen dan hij wil en heeft het snel bekeken. Omdat niet iedereen wil of durft mag ik een extra beurt. Geweldig, het kan mij niet lang genoeg duren. Op de terugtocht leggen we nog aan in een lagune waar het water heel warm is en waar we pelikanen en witte reigers zien. We eten een, ter plekke bereide salade van rauwe vis gemarineerd in citroensap met tomaat, ui en koriander. Misschien klinkt het niet zo, maar een aanrader! Rond de boot zwemmen veel vissen, je kunt ze met je hand lokken en voeren. Tot slot varen we dicht langs de kust naar de haven terug en zien op het strand de flamingo’s rood afsteken tegen het witte zand. Hat was een prachtige dag! Morgen gaan we Holbox verlaten en vertrekken we richting Chichén Itza, de best bewaarde Mayastad op Yucatan.

• 18 Juli 2013 - 08:13

Kyra:

Wat een geweldige ervaring. En wat fantastisch beschreven, ik waande me ook even op de zee (-:
    KyrX

• 18 Juli 2013 - 13:31

Stan En Rita:

ja ik denk dat ik hans wel snap, maar jij gaat er met de geweldige ervaring mee vandoor.
    heerlijk om zo te mogen genieten, en hans geniet wel weer van tilly. kus stan en rita

• 18 Juli 2013 - 16:51

Inge En Henk:

Wat een ervaring met van grote vissen te zwemmen. Ik geloof dat ik het ook wel een beetje eng zou vinden. Als ik het zo lees is het weer een geweldige vakantie. En weer heel anders dan de vorige vakanties, denk ik. Wij verheugen ons alweer op de foto's. Nog een geweldige tijd toegewenst.
    Kus Inge en Henk

• 18 Juli 2013 - 23:54

Ineke:

Wow, dat hoort zich geweldig aan. Wat een bijzondere natuur daar. Wij waren vandaag naar Starnmeer, ook mooi, maar even anders. Veel groetjes Marcel en Ineke

• 19 Juli 2013 - 10:59

Hans En Nel:

Bij ons zou het precies andersom zijn. Hans ging te water en ik zou het lekker vanuit de boot bekijken!
    Vast niet zo spannend, maar jullie weten hoe ik ben!
    Fijne reis nog verder en natuurlijk een fijne verjaardag Hans!
    Lieve groetjes, Hans en Nel

• 19 Juli 2013 - 22:12

Ellie:

Dat is, op de late aankomst van de koffers na, al weer en goed begin van jullie reis! Leuk die foto's er bij!
    Ben benieuwd wat jullie nà dit avontuur al weer beleefd hebben!
    groetjes, Ellie

• 19 Juli 2013 - 23:01

Atse:

Lijkt me ook geweldig en spannend om zo naast de haaien te zwemmen. Zo kort weg en nu al een avontuur.
    Het vis gerecht heet ceviche en is inderdaad heel lekker, mits je van vis houdt. Veel plezier verder.

• 20 Juli 2013 - 17:42

Sarah En Alex:

Heerlijk klinkt dat zeg. Een mooi begin van jullie vakantie. Til, het klinkt als een paradijsje. Als je de kans krijgt om nog ergens een proefduik te maken. Zeker doen! Geniet ervan en heel veel plezier nog verder!

• 21 Juli 2013 - 09:47

Kees En Joke:

Hoi Hans en Til,

Wat een fantastisch begin en een heel mooi verslag we hebben er van genoten.

Hans van harte gefeliciteerd met je verjaardag volgens mij voel je je daar muncho jonger.

Groetjes

Kees en Joke

• 21 Juli 2013 - 11:31

Nicole:

Zo, dus Hans en varen ...... :)
    Leuk verslag!

Hans, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en Tilly ook gefeliciteerd!

Groetjes vanuit een heet Zaandam,
    Nicole

• 21 Juli 2013 - 11:34

Ellie:

Hans, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Geniet extra van zo'n mooie reis op zo'n speciale dag!

• 21 Juli 2013 - 11:40

Inge En Henk:

Hoi Hans en Til

Hans van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet met volle teugen van deze dag (en de volgende vakantiedagen natuurlijk ook) Wij nemen een drankje op je en jullie gaan waarschijnlijk aan de tequilla. (ik denk dat het alleen dat het anders geschreven wordt.)

Dikke kus,
    Inge en Henk

• 21 Juli 2013 - 17:33

Atse & Gerda:

Beste broer en zwager, vanuit een byzonder warm Nederland Van Harte Gefeliciteerd met je 60e verjaardag en nog vele mooie jaren in goede gezondheid. We proosten vanavond op je met een koel glas wijn. Nog een fijne dag samen met Til en geniet er maar van.
    Groet Atse en Gerda