Via de woestijn naar Palmyra - Reisverslag uit Aleppo, Syrië van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu Via de woestijn naar Palmyra - Reisverslag uit Aleppo, Syrië van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu

Via de woestijn naar Palmyra

Door: Hans en Tilly

Blijf op de hoogte en volg Hans en Tilly

28 December 2007 | Syrië, Aleppo

Gisteren met de bus vertrokken naar Palmyra, stad van de Palmen. De reis ging door de woestijn, eerst richting Iraq, daarna omhoog naar Palmyra. De natuur is hier zo anders, wij hebben dit nog nooit eerder gezien. De uitgestrektheid is ongelooflijk, zo ver je kunt zien alles kaal en zand. Onderweg thee gedronken in een Bedoienentent waar een van onze groepsleden een gesprekje wilde aanknopen met een echte Bedoien die een rasechte Rotterdammer bleek te zijn. Eenmaal aangekomen in Palmyra konden we onze ogen niet geloven. We dachten in Baalbek de grootste Baaltempel te hebben gezien maar dat blijkt dus niet waar te zijn. Palmyra is een oase met een oude Romeinse nederzetting. Er zijn tempels voor verschillende goden (ook hier was Baal de belangrijkste), zuilengangen, een theater en agora's (pleinen) waar de karavanen van de zijderoute hun goederen aan de man brachten. Naast het complex is een dodenstad, met koningsgraven in torens. Prachtig om te zien allemaal. 's Avonds de zonsondergang gezien vanaf de citadel. De kleuren in de woestijn zijn zo anders door de verschillende lichtinvallen, vooral geel en de zon gaat paars onder. Later in de avond gegeten in een Bedoienentent. Dat lijkt leuk maar ook bij ons is de winter ingevallen dus het was dringen rond het ene dieselkacheltje. We hebben Mensaf gegeten, een echte Bedoeienen maaltijd met rijst, kip en lamsvlees en veel pistachenootjes overgoten met yoghurt. En natuurlijk met veel .....thee. Eerder in de avond hadden we ons al een doos dadels gevuld met amandelen laten aansmeren (het komt niet vaak voor dat je de mooiste Nederlandse vrouw wordt genoemd), dus we zaten wel vol.
Vanmorgen lekker in de zon koffie gedronken op een terras, met je ogen dicht is het net wintersport. Het ijs lag in de fontein maar de lucht is stralend blauw en in de zon is het heerlijk. Vandaag een lange busreis van Palmyra naar Aleppo gemaakt door een nationeel park. De woenstijn op zijn mooist. Ongelooflijk hoe de tijd heeft stil gestaan, Bedoeinen lijken nog net zo te leven als eeuwen terug. Nu wel met een truck of motor i.p.v. een kameel. Onderweg gestopt in Salimyra en een familie bezocht die nog in de traditionele Bijenkorfhuisjes wonen. Daarna door naar Hama waar we de Romeinse Nourias (waterraden) hebben bekeken. Het was vrijdag, de zondag voor de Moslims, dus het was druk met dagjes mensen. Gezinnen met kleine kinderen die graag op de foto wilden, dus knippen maar. Prachtige koppies met troste moeders. Helaas niet gelukt om de in Boerka gekleden vrouwen te fotograferen, die zie je hier veel. Wij vinden die Boerka een bezienswaardigeheid maar andersom vinden zij ons een bezienswaardigheid, sommigen willen ons graag op de foto met hun kinderen. Aangekomen in Aleppo, een stad van 2 miljoen inwoners, bleek het hotel weer een sterretje meer te zijn. Vanavond dus eerst maar weer uit eten en morgen de souks en de moskee in van Aleppo. Liefs Hans en Tilly

• 28 December 2007 - 19:32

Aron:

ik ben jalours! lijkt me echt heel mooi die woestijn.

• 30 December 2007 - 12:17

Stan/Rita:

hoi, Zo wat een indrukken, ik weet niet waarom; het ontroerde mij. Sjonge, wat klinkt dat prachtig en authentiek, jammer van die Rotterdammer. Op de kaart zag ik dat jullie dicht bij de Turkse grens zitten en vlakbij de Eufraat. Stroomt er nog wat water in?
    Wij hebben de kleinkinderen en genieten daar van. Groetjes Stan en Rita.

• 30 December 2007 - 16:49

Corrie:

leuk , dat jullie nu ook het "woestijn gevoel hebben ontdekt!
    Wat een ervaring hé.
    is wel en mooie reis als ik het allemaal zolees, dus ook nog maar op mijn lijstje erbij.
    vanmiddag nog ff bij Aron geweest met een overtollige lamp.
    verder geen spannend nieuws hier.
    Ik ben benieuwd hoe jullie het oud en nieuw
    ervaren en vieren, maar dat horen vast nog wel.
    Veel plezier en voorzichtig met vuurwerk!!!!!!!!!!
    dikke kus,
    Corrie