Allepo en Crac des Chevalliers - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu Allepo en Crac des Chevalliers - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu

Allepo en Crac des Chevalliers

Door: Hans en Tilly

Blijf op de hoogte en volg Hans en Tilly

31 December 2007 | Syrië, Damascus

Allepo is een grote stad met veel verkeer en uitlaadgassen. Elke oversteek is een sport op zich. Zebra's en voetgangerslichten bestaan maar worden volkomen genegeerd. In Allepo zijn de mensen vriendelijk maar soms ook opdringerig. Het fenomeen propper hebben wij nu ook aan den lijven ervaren. Na aankomst in Allepo 's avonds op zoek naar een eetgelegenheid werden we aangesproken door een bijzonder aardige man die ons aanbood even de weg te wijzen naar een sandwichbar. Hans liet zich volkomen inpakken door de verhalen van deze man die een paar keer in Nederland was geweest en ons trots vertelde over Juliana, Beatrix en Claus von Amsberg (ja, met achternaam). Hans holde achter de man aan die in hoog tempo de een na de andere straat in dook en ons vervolgens stalde in een eetgelegenheid met hoog salmonellagehalte. Omdat alles zo snel ging en wij wat overdonderd waren toch maar besteld, maar na toilet bezoek liet Til de sandwich voor wat ie was. De man bracht ons vervolgens weer na het hotel en nam afscheid met de woorden tot morgen. Hoewel Hans de sandwich heeft opgegeten is hij toch goed de nacht door gekomen (een wonder).
De volgende dag Allepo bekeken. Prachtige Citadel, nog een heel goede staat verkerend en opmerkelijk je mag overal komen, overheen klimmen etc. Het uitzicht vanaf de Citadel is mooi, je overziet de hele stad. In Rome zie je vanaf de St.Pieter een zee aan kerken hier zie je moskeeen en minaretten. In Allepo zie je, veel meer dan in Damascus vrouwen helemaal in het zwart, boerka of chador. De ogen die je aankijken zijn vaak zwaar opgemaakt en ze lopen vaak op zeer elegante schoenen. Is het een verwijzing naar wat onder de verpakking zit? Na de citadel de grote Moskee bezocht. Deze lijkt op de moskee in Damascus, ook hier weer een hoofd als relikwie, ditmaal van Zacharias. In deze Moskee is een gallerij met allemaal blinde beroepsbidders. Je kunt ze een bedragje geven waarna zij voor je bidden. Het zijn vaak oude mannen, prachtige koppen. Daarna de souks ingedoken, die hier nog uitbereider zijn dan in Damascus. Een veelheid aan winkeltjes, verdeeld naar koopwaar. Hele straatjes met kruiden, juwelen, kleding, zeep en vlees wat ter plekke wordt geslacht. Ook hier is het toerisme doorgedrongen, we hebben bordjes met " Is dit iets voor je schoonmoeder?" in verschillende talen gezien. In de loop van de dag werden we verschillende keren aangesproken door vriendelijke mensen die je wel even de weg wilden wijzen en een korte rondleiding wilde geven. Altijd met de begin zin: " Holland, daar ben ik weleens geweest of ik heb er een broer". Na de rondleiding vragen ze altijd of je niet even in hun of hun broers winkeltje wilt komen kijken. De behulpzame gids van gisteren kwamen we ook weer tegen, we verdenken hem ervan in dienst te zijn van het bureau van handel en toerisme van Allepo.
De lucht is nog steeds prachtig blauw maar de temperatuur is nu gezakt naar het vriespunt (ik denk niet dat ik het spagettibandjes hempje nog aan zal hebben). Omdat Hans bevangen was door de kou, heeft Til 's avonds met de groep gegeten in een leuk restaurant. De Mezze, het voorgercht wat erg lijkt op tapas is hier heerlijk. Allerlei kleine, kleurige hapjes mooi opgediend. De hoofdgerechten zijn simpel, maar meestal heb je dan toch al genoeg gegeten.
De volgende dag weer vroeg op en op weg naar de grootste Kruisvaarders citadel van Syrie, Crac des Chevaliers (UNESCO- wereld erfgoed). Een ongelooflijk grote burcht waarin rond de 4000 mensen hebben geleefd. De burcht is nog in goede staat en zo kun je goed zien hoe de Kruisvaarders toen hebben geleefd. Daarna door naar Ma'alula, een bergdorpje waar Arameens wordt gesproken en mensen leefden in grotten in de bergen. Hier ook het klooster bezocht waar de priester ons uitleg heeft gegeven over de historie van de zeer oude kerk en de prachtige oude ikonen. Tot slot heeft hij voor ons het Onze Vader gebeden in het Arameens, indrukwekkend.
Nu weer aangekomen in Damascus. Vanavond vieren we oud en nieuw een uurtje eerder dan jullie. We gaan naar de christelijke wijk dus we kunnen er op proosten. Wij wensen jullie alle goeds toe voor 2008. Liefs Hans en Tilly

• 31 December 2007 - 12:48

Stan:

Dit valt mee jongens de volgende keer verkopen ze jullie een kudde schapen.
    maar alle gekheid op een stokje een goed uiteinde en goed begin en wees voorzichtig en we kijken weer uit naar jullie ongetwijfelt mooie foto's.

groeten Rita & Stan en iedereen een goed nieuwjaar van ons.

• 31 December 2007 - 14:07

Henk En Inge:

Wij wensen jullie een bijzonder(e) goede jaarwisseling toe

• 01 Januari 2008 - 18:58

Kees,Joke,Evy ,Nicky:

We lezen de verhalen met veel plezier.
    Hierbij de beste wensen voor 2008 en nog een prettigr voortzetting van de reis.

groetjes.

• 01 Januari 2008 - 22:46

Atse En Gerda:

Heel indrukwekkend zo als jullie beschrijven is deze andere 'wereld'.
    De mensen, cultuur en natuur.
    Hans en Tilly, wij wensen jullie veel geluk en gezondheid toe voor 2008 (en verder).
    Groeten Atse en Gerda