Halong Bay en Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu Halong Bay en Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu

Halong Bay en Hanoi

Door: Hans en Tilly

Blijf op de hoogte en volg Hans en Tilly

04 Juli 2008 | Vietnam, Hanoi

Lieve allemaal,
Na het laatste verslag zijn we de volgende ochtend vroeg vertrokken naar Halong Bay, drie en half uur met een busje. Onderweg vertelde de gids wat wetenswaardigheden. Zo dachten wij dat de mensen hier mondkapjes droegen tegen de uitlaatgassen van de twee miljoen brommers hier of voor andere infecties maar het blijkt vooral te gaan om het houden van een zo wit mogelijke huid. Sommige dragen een pet en een helm over elkaar heen, een doek of mondkap over het gezicht en een zonnebril en lange handschoenen. De gids vertelde zelfs dat er apparaten zijn die je lichter maken een soort contrazonnenbank. Dit jaar deed zich ook iets bijzonders voor, door de koude winter was de eerste rijstoogst mislukt waardoor je nu rijstvelden zag die net waren aangeplant, die in bloei stonden en die al geoogst konden worden. Eigenlijk drie stadia tegelijk, wat de gids nog nooit had meegemaakt. De huizen zijn hier heel smal maar soms wel vier verdiepingen hoog. Een huis moet hier contant worden betaald en oppervlakte moet betaald worden dus dan maar de hoogte in. Aangekomen in Halong Bay, een baai met rotseilanden in de Golf van Tonkin (Chinese zee)werden we over de boten verdeeld. Wij kwamem met acht personen van verschillende nationaliteiten op een boot. We hadden een mooie hut met eigen badkamertje. Het weer was prachtig om te varen. Nog maar net aan boord moesten we al aan de lunch; gambas, krab, garnalen, gebakken vis, inktvis met rijst en groenten. Soep vooraf en fruit toe. Daarna heerlijk aan dek gezeten, een de prachtige baai aan ons voorbij laten trekken. Later op de middag een grot bekeken en aangelegd aan een strandje om te zwemmen. Daarna aan het diner, ongeveer zelfde inhoud maar nu nog uitgebreider. Biertje en cognacje toe en dan de kooi in. We moesten al om 7 uur ontbijten omdat we met eb nog een lagune konden bekijken die met vloed afgesloten was. We werden er door de bemanning heen geroeid, prachtig die rust, de vogels en het geluid van heel veel krekels (?). Op het water leven mensen in drijvende dorpjes die vooral leven van de visvangst en het verkopen van fruit etc aan de toeristen op de boten. Een wonderlijk gezicht hoe dat toegaat. We moesten om 10 uur al weer aan de lunch want om twaalf uur moest de boot terug in de haven zijn, dooreten dus!!!!!Goed gevoed weer terug naar Hanoi, we hebben nu genoeg ervaring om te kunnen zeggen dat het Vietnamese eten ons bevalt. Vandaag zijn we weer lekker Hanoi in gegaan, je kunt hier alle merken kopen made in Vietnam! We hebben de 1000 jaar oude tempel van de literatuur bekeken, een mooie tempel met veel goud en rood lakwerk, een rustplek in hartje Hanoi. Verder nog de eenzuilige pagode, maar die viel wat tegen. Vanmiddag naar het waterpoppentheater geweest. Dit is een oude Vietnamese kunstvorm waarbij het spel met marionetten in water wordt gespeeld begeleid door een orkestje met traditionele instrumenten. Erg leuk om te zien. Vanavond vertrekken we met de nachttrein naar de bergen van Sapa.

• 04 Juli 2008 - 12:58

Sarah :

Hoi hoi!

Het klinkt heel mooi allemaal. Heerlijk die rust. Gelukkig hadden jullie goed weer op de boot :) Ik maakte me al een beetje zorgen aangezien onze ervaringen met boten niet zo geweldig zijn. Dit klinkt echt als een relaxte boottrip.

Hier alles goed verder. We zijn eergister gaan boarden met Kyra, Sven Alex en ik. Was erg gezellig. Met het huis gaat het nu heel snel. We kunnen wel zeggen dat het bijna klaar is voor oplevering. De badkamer wordt wel een weekje later geplaatst dus dat maken jullie toch mee. Kwam trouwens wel goed uit hoor met de planning.

Geniet van alles en we houden jullie op de hoogte!

Kus

• 06 Juli 2008 - 10:53

Ellie:

Hallo Hans en Tilly,
    Het Vietnamese eten bevalt dus goed. En verder zien en beleven jullie ook veel mooie dingen. Hoe gaat het in Sapa?
    Groetjes, Ellie