Beijing en de Chinese muur - Reisverslag uit Beijing, China van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu Beijing en de Chinese muur - Reisverslag uit Beijing, China van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu

Beijing en de Chinese muur

Door: Hans en Tilly

Blijf op de hoogte en volg Hans en Tilly

08 Juli 2009 | China, Beijing

Hallo allemaal,
Na wat vertraging in Moskow zijn we zondagochtend in Beijing aangekomen. We zitten in een courtyardhotel, een oud Chinees familiehuis met verschillende gallerijen en tuinen. Wij zitten in de gallerij voor de ongetrouwde dochters. Een heerlijke rustplek midden in de Hutong (steegjes), de oude stad van Beijing. De invloed van de Olympische spelen is hier duidelijk zichtbaar; de oude straatjes zijn netjes opgeknapt, schoon en de winkeltjes zijn luxe en gericht op toeristen net als de vele restaurantjes.
Maandag- meteen al verslapen, we werden wakker gebeld dat de gids al op ons stond te wachten. De behulpzame manager verpakte meteen een ontbijt voor ons en hup in de taxi. Onze gids heet Linda, iedereen die iets met buitenlanders te maken heeft neemt een Euopese naam aan omdat dat beter in het gehoor ligt.
Het is warm en zwaar bewolkt als we vertrekken. Eerst naar de Lamatempel waar we de grootste houten Buddha's van China hebben gezien. Daarna naar de Tempel van de Hemel. In het park erom heen brengen veel Chinesen hun zondag door met spelletjes, dans en muziek en Thi Chi. Iedereen is druk aan het bewegen en aan de gezichten te zien is het een serieuze zaak.
Daarna de tempel zelf bekeken, deze is opgebouwd uit verschillende lagen die de verschillen in stand aangeven door de kleur van het dak: Goud, rood, blauw. Vervolgens naar het Tia'an men plein, het plein van de poort van de Hemelse Vrede, de TVbeelden van de studentenoproer komen meteen boven. Nu een zonnig plein met veel toeristen, geflankeerd door het mausoleum van Mao ( hij ligt daar ingevroren) die in een groot schilderij nog prominent aanwezig is. Het bij zonsopgang hijzen van de vlag is nog steeds een hele ceremonie. Daarna zijn we nog naar de Verboden stad geweest waar we afscheid genomen hebben van onze gids Linda. Hier moeten we nog maar een keer terugkomen, te veel indrukken op een dag!
Dinsdag al weer vroeg op, op weg naar de Chinese Muur. We komen aan rond het middaguur, temperatuur rond de 36 graden. In Nijmegen wordt een flinke wandeling dan afgelast maar wij, een groepje ongeoefende Nederlandsers gaan ervoor. Daar loop je dan op de muur waar je zo veel over hebt gehoord en gelezen. De wandeling is 10 kilometer over de muur van Jingshanling naar Simatei. Dit stuk muur ligt in de bergen en is nog nauwelijks gerestaureerd. Dus voortdurend sterk klimmen en dalen, ontelbaar veel trappen met ongelijke meestal te hoge treden, oneffen terrein en dat alles in de bloedhitte. Natuurlijk gevolgd door wat lokalen die ons water en andere dingen willen verkopen die we volgens hen beslist nodig hebben onderweg. Na 4 uur klimmen en klauteren zijn we in Simatei waar we abseilen over de rivier om weer bij de parkeerplaats te komen waar onze bus wacht. Wij vonden het een heel bijzondere ervaring om op die eeuwen oude muur te staan, te genieten van de prachtige uitzichten over de Chinese en Mongoolse bergen maar waren ook heel trots dat we deze tocht hebben volbracht.
Liefs Hans, Tilly en Aron.

• 08 Juli 2009 - 12:01

Hubert:

Dat Tilly en Hans,
    Aparte gallerij waar jullie op zitten, waarom zo gekozen, voor Aron of Hans voor jou?
    Fijne tijd toegewenst!

• 08 Juli 2009 - 12:19

Leontine:

Nog maar zo kort daar en nu al zoveel gezien en gedaan. Dat belooft wat voor de rest van de reis!

• 08 Juli 2009 - 13:49

Atse:

Sjonge nog 30 dgen te gaan en al zoveel indrukken. Vergeet geen foto's te nemen voor de latere herinneringen. Veel plezier nog.
    Gisteren (dinsdag ben ik geopereerd aan mijn rechterknie. Ze hebben een deel vd meniscus verwijderd en het gaat verder goed met behulp van pijnstillers. Verder staat er info in mijn blog op hyves.
    groet Atse

• 08 Juli 2009 - 15:11

Henk Van Riek:

Muur nog in takt na de wandeling? We hopen dat jullie nog veel plezier zullen beleven aan de reis door China. Hebben jullie al pandaberen ontmoet?
    Blij dat jullie het naar het zin hebben.
    groeten Henk

• 08 Juli 2009 - 17:12

Bert En Annie:

Leuk om jullie ervaringen op deze manier te delen.
    Niet dat we wisten, dat jullie in China waren, maar wel weer wat jullie daar allemaal doen. Best wel onrustig nu weer in dat grote land.
    De huidige Mao tse Toeng heeft afgezegd voor de Italiaanse G top om in China orde op zaken te stellen.
    Misschien was hij ook wel gewoon nieuwsgierig om jullie in China te zien.
    We kijken al weer uit naar jullie volgende bericht.
    Advies: Heb het er in dat grote land niet teveel over enorme loopafstanden van wel 10 km. Evenzogoed knap natuurlijk, maar qua oppervlak en aantal inwoners kunnen we wel vaststellen, dat het vreemd is, dat chinees niet de wereldtaal is, terwijl de meeste mensen dat spreken. Ik hoor van jullie graag waarom.
    Veel plezier, dikke kus allemaal en tot horens
    Jullie Abcouder vrienden. Je weet wel Abcoude, met wel bijna 8000 inwoners. Niet vertellen aan die chinesen hoor, ze lachen je uit!!
    Liefs
    Annie en Bertjien!

• 08 Juli 2009 - 18:52

Ellie:

Hallo wandelaars,
    De meeste buitenlanders houden rond het middaguur, als het erg warm is, een siësta. Maar jullie gaan, als echte Nederlanders, natuurlijk net op het heetst van de dag op de Chinese muur wandelen.... . 't Lijkt me trouwens wel een heel speciale ervaring om over die bekende muur te lopen. 'k Ben heel benieuwd wat jullie verder nog allemaal zullen beleven
    Groetjes, Ellie

• 08 Juli 2009 - 19:04

Hans En Nel:

Wat een belevenissen alweer in zo'n korte tijd.
    Dat beloofd nog wat voor de verdere vakantie! Veel plezier nog.

• 09 Juli 2009 - 08:44

Ellen:

lamatempel, tempel van de hemel, plein van de hemelse vrede en de verboden stad is allemaal wel heel veel voor één dag. Dan moet het je wel gaan duizelen!Maar mooi blijft het! De Muur is echt een expeditie, dat blijkt wel weer.. maar ondanks dat je je buiten adem af en toe afvraagt waar je aan begonnen bent zijn de uitzichten zo prachtig en realiseer je je keer op keer op welk een bijzondere plek je bent beland, dat het alle inspanningen meer dan waard is!
    Leuk jullie verslag, ik ben in gedachten weer even terug!

• 09 Juli 2009 - 13:59

Jaap:

mooie verhalen, vooral de muur. 10 kilometer lopen op die manier in de hitte lijkt me een opgave! Hoezo, abseilen? Merken jullie iets van de moeilijkheden elders in China?

Veel plezier!

jaap

• 11 Juli 2009 - 08:03

Alex En Sarah :

Hoi familie,

Top prestatie! Klinkt erg indrukwekkend. We zijn nu al erg benieuwd naar de foto's! Wij zitten nu op Koh Phi Phi. Echt een paradijs. Het schijnt erg touristisch te zijn maar daar merken wij niets van. We hebben met backpack en al ook een kleine expeditie ondernomen. Hierdoor kwamen we op de andere kant van het eiland terecht. We zitten nu in een hutje. Er is niets te beleven maar gelukkig worden we goed verzorgd door de eigenaar van het hutje. Geniet nog even lekker dat gaan wij ook doen!

Liefs Alex en Sarah

• 11 Juli 2009 - 18:05

Tonny :

Hoi,

Jullie hebben het heerlijk zo te zien. Til, ik dacht dat je nooit meer zo lang zou fietsen? En Aron je moet geld voor die foto's vragen, kom je nog rijk terug. Wij gaan morgen op vakantie en komen ongeveer gelijk met jullie weer thuis. Jullie krijgen van ons dus waarschijnlijk geen reactie meer maar we horen het graag in augustus.
    Groetjes Tonny