Chengdu- Pandaberen en de grote Boeddha - Reisverslag uit Chengdu, China van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu Chengdu- Pandaberen en de grote Boeddha - Reisverslag uit Chengdu, China van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu

Chengdu- Pandaberen en de grote Boeddha

Door: Hans en Tilly

Blijf op de hoogte en volg Hans en Tilly

21 Juli 2009 | China, Chengdu

In de stromende regen in Chengdu aangekomen. Tot nu toe hebben we nog geen last gehad van het feit dat het nu regentijd is en de volgende ochtend is het dan ook weer droog en zoals steeds, zwaar bewolkt. Echt mooie foto's zullen we dit jaar niet hebben door de vele smok en mist. De temperatuur blijft hoog, rond de 35 graden.
Chengdu is een provinciestad, 4 miljoen inwoners!! Het verwondert ons steeds dat de steden zo groot en de centra zo modern zijn. Elke stad heeft een skyline.
Na een fantastisch ontbijt: Pakje melk, hard gekook ei, halve gekookte zoete aardappel en halve gekookte maiskolf gaan we op pad (gelukkig Starbucks is dichtbij!). Het pandafok- en onderzoekscentrum ligt net buiten de stad. Het doet wat dierentuinachtig aan maar de Panda's zijn vertederend, je blijft foto's nemen. Ellen bedankt voor de goede tip. Er waren indaad veel muggen maar wij hadden geen last dankzij onze voorzorgsmaatregelen. Een leuke ochtend dus. Daarna naar het centrum geweest omdat Aron graag een paar Adidas sportschoenen wilde kopen. Je ziet hier de nieuwste modellen en ze zijn erg goedkoop. Helaas, bij winkel nummer drie drong het door; maat 46 verkopen ze niet in China. Alle topmerken zijn hier te koop, behalve Asics omdat dat Japans is. Het barst hier van de taxi's maar we hebben er toch een half uur over gedaan om er een te bemachtigen, alles zit vol. Toen we er eindelijk een gevonden nhadden waren we zo blij dat we hem een flinke fooi wilden geven, dat vond de chauffeur te veel en gaf ons weer de helft terug. Fooien geven is hier zo wie zo lastig, veel Chinezen zijn er niet van gediend en weigeren, wel even wennen.
's Avonds Hot-Pot gegeten, en hot was het! Het is een soort fondue waar je groente en vlees laat koken in een hete (letterlijk en figuurlijk) bouillon.
Zondag, met openbaar vervoer naar Leshan geweest om de grote Boeddha te bekijken. Van de Chinese VVV kregen we een briefje mee met drie Chinese zinnen: 1. Breng mij naar het busstation (voor de taxi) 2. Drie buskaartjes naar Leshan 3. Drie buskaartjes naar Chengdu. Het is gelukt, we zijn er vlot gekomen en ook de terugweg verliep vlekkeloos. We zijn heel trots!!! De Boeddha in Leshan,Le Shan's Dafo is uit de rots gehouwen en is 71 meter hoog. We hebben niet het pad genomen langs de rotsen omdat het erg druk was, jammer maar het zicht van bovenaf was ook prachtig.
Onze laatste dag in Chengdu zijn we gewoon lekker naar het park geweest. Voor ons en voor de bevolking een bron van plezier. Er wordt van alles gedaan zoals spelletjes, dans en zang. Het leukst was een soort zangles waarbij verschillende groepen betrokken waren, misschien een chinese versie van korenslag?
Nu zijn we aangekomen in Lijiang, hoger in de bergen. Bij het verlaten van het vliegtuig waren we verrast, de temperatuur ligt hier aanzienlijk lager ongeveer 20 graden. Heerlijk, lekker fris en minder vochtig.
We gaan hier fietsen en wandelen, we laten weer van ons horen.

• 21 Juli 2009 - 12:51

Alex En Sarah :

Hoi Til, Aron en de Jarige job.

Hans gefeliciteerd met je verjaardag! We hopen dat ze daar een lekkere taart voor je hebben. Als je thuis komt zorgen wij wel weer voor een mergpijp :) Zo te horen vermaken jullie je nog steeds goed. Klinkt allemaal leuk. Wij zijn weer terug in Bangkok. Nog twee dagen en dan vliegen we alweer naar Nederland! Jullie kunnen nog even lekker genieten. Dikke kus van Alex en Sarah

• 21 Juli 2009 - 17:53

Atse @ Gerda:

Allereerst Hans, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaren in goede gezondheid. En hebben ze je nog verwend vandaag? Ook Til en Aron gefeliciteerd (ook Sarah en Alex) We lezen altijd gelijk jullie reisverhalen als de via de email het bericht komt dat er weer een verhaaltje geschreven is. We printen ze ook uit voor Pa en Moe Kroes. Ook van hen de felicitaties. Gelukkig dat jullie weer ff wat koeler weer hebben want de warmte zal je ook slopen. Maar goed alles in de vakantie vertraging en dan gaat het wel. Geniet lekker en tot het volgende verhaaltje.

Groet Atse en Gerda

• 21 Juli 2009 - 17:55

Hans En Nel:

Hoi allemaal,

Hans, gefeliciteerd met je verjaardag! Nog steeds naar het zin zo te horen.
    Die temperatuur van 20 graden lijkt mij trouwens mooi genoeg! Kunnen jullie even bijkomen misschien. Veel plezier nog.

• 21 Juli 2009 - 19:51

Corrie:

he lieve drie. maar speciaal hans die vandaag jarig is { hoeveel jaar?}{
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en neem er een nasi van !!!!!1
    Ik ga er in ieder geval even een wijntje op drinken. En vandaag heeft het chineese volk een presentje voor jou n.l.
    de zonsverduistering ik hoop dat jullie dit kado kunnen aanschouwen.,
    dikke kus Corrie

• 21 Juli 2009 - 20:18

Nicole:

Hoi Hans, Til en Aron,
    Ten eerste: er is er 1 jarig hoera hoera (gebak graag 10 augustus!).
    Geweldig om te lezen wat jullie allemaal zien. Al met stokkies gegeten? Is echt makkelijk toch?
    Heel veel plezier nog en tot laterzzzzzzzzz!
    Zij van kantoor.

• 22 Juli 2009 - 08:28

Inge En Henk:

lieve Tilly.Hans en Aron
    Allereerst Hans nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Het wordt bijna traditie om het in een land met een andere cultuur te vieren.Leuk hoor!
    Jullie zijn nu ruim twee weken op pad en wat hebben jullie in die tijd al weer veel gezien en beleefd.We lezen jullie verslagen dan ook met veel plezier en reizen op deze manier een beetje mee. De taal lijkt mij inderdaad af en toe wel een probleem maar met zo'n goede vvv in de buurt lukt het allemaal toch aardig.Wat een pech Aron dat je op zo'n grote voet leeft en er geen schoenen in jouw maat te koop zijn in het land waar vroeger de voeten zo klein mogelijk moesten zijn.(hoewel ik geloof alleen bij vrouwen). Ben je toch nog duur uit.Aron jou vakantie zit er bijna op dus goede reis naar huis en Tilly en Hans fijne voortzetting van jullie vakantie en wij verheugen ons al weer op de volgende mail.
    Liefs Inge en Henk