Xian- Terracotta leger - Reisverslag uit Peking, China van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu Xian- Terracotta leger - Reisverslag uit Peking, China van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu

Xian- Terracotta leger

Door: Hans en Tilly

Blijf op de hoogte en volg Hans en Tilly

16 Juli 2009 | China, Peking

Nihao allemaal,
Na aankomst in Xian konden we lopend vanaf het overvolle station naar het hotel dat aan de overkant van een drukke straat ligt. We zitten in een kamer met twee grote bedden en een compleet bankstel. Aron heeft een singelroom, waar nog makkelijk met ons drietjes zouden kunnen vertoeven. Ruimte genoeg dus, maar niet zo gezellig als de courtyard hotelletjes die we eerder aandeden. De sfeer in Xian is zo wie zo anders. We werden al bijna beroofd, de tas was al open gemaakt. Gelukkig was Hans oplettend en werd het nog net voorkomen. Ook Chinezen maken ons er op attent de rugzak aan de voorkant te dragen, er zijn veel zakkenrollers. Later op de dag merken we ook dat het krijgen van een taxi hier moeilijk is als het niet meteen om een grote rit gaat. Ze laten je staan, weten opeens niet waar het hotel is, kennen het adres niet zelfs als je het station aanwijst of hebben hun bril niet op. Al met al, de rit is te kort naar hun zin en ze weigeren je gewoon mee te nemen. Lopen dan maar, het viel tegen want het was zeker 20 minuten. Een tussenstop bij de Starbucks maakte veel goed. Toch hebben we lekker door de stad gelopen en mooie dingen bekeken. De grote Moskee in de Islamitische wijk was erg mooi, met klokken- en trommeltoren en een prachtige tuin er om heen. Deze moskee ligt midden in een wijk vol met markten waar lokale vruchten en etenswaren worden aangeboden. Ook hebben we een grote Taoistische tempel bezocht, ook al met zo'n mooie tuin. Ben je eenmaal binnen de muren is het niet meer te geloven dat deze gebedshuizen in drukke en overvolle stadswijken liggen, het zijn oases van rust.
Vandaag naar een van de hoogtepunten van onze reis geweest; het Terracotta leger. Er omheen natuurlijk het gebruikelijk circus van souvenirshops etc. maar als je eenmaal binnen bent geloof je je ogen niet. Er zijn drie hallen met verschillende delen van het leger. Hal 1 is het meest blootgelegd. Dit zijn vooral voetsoldaten; allemaal verschillend van gezichtsuitdrukking en houding, formaat en lichaamsbouw. Grappig om te zien dat er lange, kleine, dunne en dikke soldaten zijn uitgebeeld. Rijen soldaten die al helemaal zijn gerestaureerd maar ook nog hele delen met scherven, losse hoofden en lichaamsdelen etc. Als je van puzzelen houdt kan je je hart ophalen. Reconstructie gebeurt nu vooral via de computer. In de hallen 2 en 3 zijn ook paarden en hogere soldaten te zien, hier is de blootlegging nog in volle gang. Al met al een zeer indrukwekkend gezicht, zeker als je gaat nadenken over hoe dit alles is ontstaan.
Wat ons opvalt is dat veel grote, indrukwekkende dingen die te zien zijn in China zijn ontsproten uit de geest van "gestoorde" keizers of keizerinnen die er niet voor terugschrokken om het volk op te offeren voor hun persoonlijke droom. Aan het graf, waar het terracotta leger onderdeel van is, werd 40 jaar gewerkt door ongeveer 70.000 mensen. Kortom niet te geloven maar fascinerend om van dichtbij te zien.
Vanavond natuurlijk weer gegeten in een Chinees restaurant. Kennelijk komen hier niet veel toeristen want het bestellen ging moeizaam. De gerechten lukken wel, dat is een kwestie van plaatjes aanwijzen maar dan de drankjes. Al met al eindigden we met 11 glazen op tafel. En dat terwijl we toch echt geprobeerd hebben 1 bier, 1 glas wijn en 1 water te bestellen. We kregen een grote fles bier met 3 glazen, een fles wijn met 3 glazen, 3 glazen van een of andere frisdrank en 2 mini glaasjes met sterke drank. Terwijl we dit schrijven drinken we de fles wijn leeg, die hebben we maar meegenomen naar het hotel.
Morgen vliegen we naar Chengdu waar de Panda's op ons wachten.
Tot ziens, of op z'n Chinees: Zaijian!
Aron, Hans en Tilly

• 16 Juli 2009 - 11:32

Truus:

Hoi Tilly, Hans en Aron,
    leuk hoor om elke keer jullie verslag te lezen. Sommige stukjes verhaal zijn voor mij erg herkenbaar. Het terracottaleger had op mij bijv. ook heel veel indruk gemaakt.
    Jullie reis is wel behoorlijk afwisselend hè, tot nu toe.
    Vanaf morgen kan ik een poosje de verslagen niet meer lezen omdat we zelf op vakantie zijn, maar de 'schade' haal ik bij thuiskomst wel weer in.
    Een heel goede reis verder en geniet er van!
    Groetjes Truus

O ja, Hans... alvast gefeliciteerd met je verjaardag! Ik zal er een ouzo op drinken!

• 16 Juli 2009 - 13:09

Leontine En Joep:

Wat een geweldige verhalen zeg!

letten jullie een beetje goed op wat betreft eten ed? Wellicht inspiratie voor het etentje?

Veel plezier, maar dat hoef ik jullie niet te zeggen!

• 16 Juli 2009 - 17:11

Atse:

Hy Luitjes,
    Lekker gezellig daar, berovingen, geen taxi, komt ons bekent voor, lijkt net Amsterdam.
    Maar uit de verhalen op te maken kijken jullie je ogen uit naar alles wat de keizers(innen) voor het nageslacht hebben laten maken. Ach er zijn er genoeg wat is nu 70.000 op de 2?miljard?
    Verder veel plezier en doeidoei.

• 16 Juli 2009 - 17:12

Atse:

Hy Luitjes,
    Verder veel plezier en doeidoei.

• 17 Juli 2009 - 08:11

Ellen:

heel herkenbaar allemaal, hebben jullie ook zo veel foto's van het leger? Denk aan de muggen in Chengdu bij de panda's! Veel plezier!

• 19 Juli 2009 - 19:28

Stanenrita:

hoi reizigers,

En jullie maar denken dat zij jullie niet verstaan!!!! zij hebben lekker aan julllie verdiend. wij zijn aan het kamperen in ons eigen huis, met één grote soeppan en een koekenpan komen wij 'n heel end, a.s. vrijdag komt de verhuiswagen. Hebben ook 'n voortreffelijke overnachting gehad op kogerwatering, één hele suite voor ons alleen.
    Nou panda's kijken lijkt mij ook geweldig.
    Bedenk wel dat het begraven leger van terracotta was. Een hele stap op weg naar beschaving, was toch zonde van al die soldaten, ze moesten nog een oorlogje of wat mee.

Indrukwekkend allemaal.

liefs Stan en Rita take care.

• 20 Juli 2009 - 16:48

Ellie:

Hallo wereldreizigers,

Even een berichtje uit Oostenrijk. Jullie liepen op de muur, ik fiets nu langs de Mur. In het hotel in Leoben staat een computer voor de gasten, gratis.... dus snel even kijken wat jullie weer allemaal beleefd hebben. Nu, dorst zullen jullie niet hebben met zo veel flessen op tafel..... .
    Leuk dat ik nu toch even weer op de hoogte benen ook nog even Hans kan feliciteren met zijn verjaardag. Hans, van harte gefeliciteerd! Aan een drankje zal het je vast niet ontbreken...... !
    Geniet nog veel van de rest van jullie reis.

Groetjes, Ellie

• 21 Juli 2009 - 07:30

Kyra:

Hi ching chong chokie Hans (-:,
    Hiep Hiep Hoera, van harte gefeliciteerd! Het moet vast heel bijzonder zijn om je verjaardag in zo'n bijzonder land te vieren. Veel plezier!
    De kraakmannen