Beijing 2 - Reisverslag uit Beijing, China van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu Beijing 2 - Reisverslag uit Beijing, China van Hans en Tilly - WaarBenJij.nu

Beijing 2

Door: Hans en Tilly

Blijf op de hoogte en volg Hans en Tilly

11 Juli 2009 | China, Beijing

Lieve allemaal,
Na ons avontuur op de muur konden we de volgende dag haast niet meer lopen. Tenminste Hans en Tilly, Aron had nergens last van. Dus eerst maar uitgeslapen om nieuwe energie op te doen. ´s Middag er toch op uit, richting grootste winkelstraat van Beijing. Voor het eerst met de Metro: in één woord fantastisch. Daar kan Amsterdam van leren! Alles staat heel duidelijk aangegeven, ook met plaatjes, de structuur is heel logisch en eigenlijk kan het niet misgaan. En dat alles voor 2 Yuan, 20 euro cent per rit, het maakt niet uit hoe ver je gaat of hoe vaak je overstapt. De winkelstraat is groots, veel dure winkels (Cartier, Dior) maar ook de Chinese versie van CenA, MacD (volgens Aron en Hans smaken de hamburgers hier echt anders) en KFC. Nog wat rondgeslenterd over de traditionele markt met allemaal eettentjes op straat. Toen was het natuurlijk al weer etentenstijd, met Aron ontkom je daar niet aan. We hebben heerlijk gegeten maar toch ook dit keer de bullfrogs maar laten staan. Moet je trouwens naar het toilet in een restaurant, dan wordt je naar het dichtbijzijnde openbare toiletblok in de buurt gestuurd of wordt je door de serveerster een kantoor in geloodst om ergens op de derde verdieping de wc's te gebruiken.
Donderdag: Voor het eerst een stralend zonnige dag. We zijn naar het Zomerpaleis geweest. Prachtig park aan het water, mooie traditionele huizen en tempels met uitzicht over de stad (je kon het nu dus zien) maar wel erg druk waardoor wij wat last kregen van het Efteling gevoel. We hebben thee gedronken op z'n Chinees, het was er verdacht stil, wat we achteraf begrepen toen we de prijs hoorden. Daarna naar het Olympisch Park geweest en het Vogelnest bekeken. Van buiten is dit echt heel indrukwekkend, een heel bijzonder en mooi ontwerp. Eenmaal binnen bleek Aron een bezienswaardigheid te zijn. Toen hij een overwinners gebaar maakte voor onze foto kwamen direct allemaal Chinezen op hem af die met hem op de foto wilden, en niet alleen meisjes, nee ook complete families.
Vrijdagchtend de Trommeltoren bezocht (helaas gesloten wegens restauratie) en de Klokkentoren beklommen. Door de smok weinig uitzicht. 's Middags, op uitnodiging, naar Lenovo waar we een rondleiding kregen in het bezoekers centrum en in het research- en developmentcentrum. We hebben de door Lenovo ontworpen Olympisch toorts in handen gehad!
's Avonds, nog steeds last van de spieren, ging Til een voetmassage laten doen terwijl Aron en Hans aan de overkant een biertje pakten. De massage liep wat uit de hand; niet alleen de voeten maar het hele lijf moest er aan geloven. En voor wie denkt dat hier zachtzinnig en relaxend wordt gemasseerd, vergeet het maar. Anderhalf uur later, onder de blauwe plekken van de cupping (met hete lucht gevulde glazen die zich vastzuigen aan de huid van je rug en schouders, een soort hele stevige zuigzoenen dus) en blauwe tenen maar wel verkwikt en zonder spierpijn kon ook ik aanschuiven aan de bar.
Zaterdag- Met de fietsen van het hotel op verkenning in Beijing. We hebben gefietst van 10 tot 16 uur (niet geheel vrijwillig, natuurlijk verdwaald) en heel veel gezien. Ook delen van de stad die niet zijn opgeknapt voor de Olympische spelen en waar de levensstandaard aanzienlijk lager ligt dan in het centrum. Ook nog de oudste Islamitische Moskee van China bezocht(koeienstraatmoskee), erg mooi met veel rood schilderwerk en een mengeling van Arabische en Chinese kunst en cultuur. Op de terugweg de was opgehaald, alles is weer schoon, we kunnen op weg naar onze volgende bestemming: Pingyao.

Nog even over de onlusten in China. Dat is heel ver bij ons vandaan nl in het noord-westen (Mogolië boven Tibet). Wij merken daar dus niets van maar volgen het in de Global Times. Volgens deze krant zou het gaan om strijd tussen minderheden, waarbij ruim 150 slachtoffers zijn gevallen. Vervolgens heeft het leger de orde weer snel hersteld. Wij waren verbaasd over de openheid, inclusief foto's waarmee dit in de Chinese pers werd gebracht.

Verder wensen wij Atse beterschap met zijn meniscus en wensen wij alle volgers veel liefs, bednakt voor alle reacties en tot het volgende verslag.

• 12 Juli 2009 - 09:43

Jaap:

Leuk, en heel herkenbaar. We hebben lol als we het lezen omdat we een aantal dingen ook zo gedaan en ervaren hebben Die eettentjes bijvoorbeeld met op stokjes geschoven insecten, en fietsen door Beijing. En de smog!

We zijn heel benieuwd naar jullie belevenissen in Pingyao.

Groet,

ronel en jaap

• 12 Juli 2009 - 12:12

Nel En Hans:

Leuk die verslagen. Het is of je mee op reis bent op afstand. Volgens mij is allemaal erg indrukwekkend. Maar verkeerd fietsen in Beijing,zo`n lief dorpje, hoe kan dat nou? Maar je komt inderdaad dan op plekken die normaal dan niet zou zien. We zien uit naar de volgende avonturen.

• 12 Juli 2009 - 13:30

Ellie:

Hallo alle3,

Wat weer een belevenissen! Jullie zijn straks na die 5 weken wel aan vakantie toe....
    En dus ook nog een beetje een fietsvakantie. Wel erg leuk om te lezen. 'k Wacht al weer op het volgende verslag.

Groetjes, Ellie

• 14 Juli 2009 - 10:20

Stanenrita:

Hé wereldreizigers,
    lieve hans en til
    Wij gaan toch bij jullie logeren zoals het er vandaag uitziet.
    De verhuiswagen is besteld op de 24ste.
    Snuiven jullie maar lekker veel chineze cultuur en vooral genieten. Beter een dingetje minder en energie, dan een dingetje teveel en op zijn. Alhoewel soms moet je ergens iets voor over hebben.
    Wij zijn druk druk druk en moe moe moe, maar gaan heerlijk op jullie bedje morgen avond. lieve groetjes van ons en doe voorzichtig

• 15 Juli 2009 - 20:26

Corrie:

hoi allemaal,
    Ik heb zo'n idee dat jullie na China nog wel een paar weekjes vakantie kunnen gebruiken om weer tot rust te komen!!!!!!!!
    Maar je moet er wat voor over hebben hé.
    Met het knietje gaat het eindelijk de goede kant op en ga volgende week weer 50% werken. heel veel plezier daar en niet teveel chinees eten!!!!